Resultaten die Nederland verder brengen

In 2017 ging D66 voor het eerst in 12 jaar weer regeren. We wilden niet langs de zijlijn blijven staan, maar resultaten boeken voor mensen. Op deze pagina vind je veel van de resultaten die we boekten. Hieronder vind je een paar hoogtepunten die we behaalden tussen 2017 en 2021.

• Er kwam een CO2-heffing voor de industrie.
  • Het ouderschapsverlof is verlengd van vijf dagen naar zes weken.
  • Starters op de woningmarkt hoeven niet meer duizenden euro’s overdrachtsbelasting te betalen.
  • Er kwam een vliegtaks en daarmee een eerlijkere prijs op vliegen.
  • We schreven een heel nieuwe onderwijsvisie, met voorstellen als meer salaris voor leraren, bijles, sport en cultuur ook gewoon op school, en een gezonde warme lunch.
  • En we kwamen met een voorstel voor een nieuwe studiebeurs voor studenten.

D66-fractievoorzitter Rob Jetten neemt je in iets meer dan 2 minuten mee langs de resultaten van D66 in 2020.

Beeld: Rob Jetten neemt je mee langs de bereikte resultaten van D66 in het jaar 2020.

Om resultaten te boeken heb je meerderheden nodig in de Tweede en Eerste Kamer. In 2017 vormden we een coalitie. Veel partijen kozen ervoor niet mee te doen. Met een ongebruikelijke combinatie van partijen en de kleinst mogelijke meerderheid was het niet altijd eenvoudig.

Maar de resultaten zijn er. D66 wist doorbraken te forceren waar eerdere kabinetten de tanden op stuk beten. Tegelijkertijd wisten we vanuit onze fracties met eigen plannen en voorstellen de blik op de toekomst te houden. Wij bleven ons inzetten om onze idealen dichterbij te brengen. Voor een Nederland waar we iedereen vrij laten, maar waar we niemand laten vallen.

Bij de verkiezingen van 2021 groeide D66 van 19 naar 24 zetels in de Tweede Kamer. We werden de tweede partij van Nederland. In een nieuwe coalitie, met een nieuw regeerakkoord wisten we nog meer afspraken te maken die Nederland vooruit brengen. Daar blijven we aan werken. De eerste resultaten daarvan kun je nu al zien.

“De discussie over de pensioenen heeft twintig jaar geduurd. Ik heb een stapje kunnen zetten met het pensioenakkoord dat er eindelijk is. Daar ben ik trots op. Maar we zijn er nog niet.”

– Wouter Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Foto: Jeroen Mooijman Beeld: Wouter Koolmees in gesprek op Congres 110 in Breda

Beeld: Nooit eerder investeerde een kabinet zo veel in klimaat en natuur. Dankzij de inzet van D66 heeft de overheid definitief een actieve rol om de klimaatcrisis te bestrijden.

D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven over onze resultaten voor klimaat, natuur en milieu.

Beeld: D66

“Dit kabinet heeft wezenlijke problemen opgelost waar voorgaande kabinetten de tanden op stuk beten. Daarbij was de samenwerking met oppositie en maatschappij de sleutel tot succes.”

– Rob Jetten, D66-fractievoorzitter in de Tweede Kamer tijdens de Algemeen Politieke Beschouwingen in 2020.

Beeld: D66-fractievoorzitter Rob Jetten in gesprek met scholieren in Amsterdam.

Beeld: De resultaten van D66 voor het onderwijs van de afgelopen vier jaar. Wat begon met het wegwerken van grote tekorten en het terugdraaien van eerdere bezuinigingen leidde tot meer kansen voor veel meer mensen.

“Zonder D66 was dat allemaal niet gebeurd. Al die tastbare verbeteringen heeft u bereikt. Al die stappen naar een betere wereld en een vrijer land heeft u gezet. Zonder uw steun, ideeën en rechte rug was het niet gelukt.”

– Sigrid Kaag, tijdens haar eerste speech als lijsttrekker van D66 op zaterdag 5 september.

Sigrid Kaag - Sigrid is de nieuwe D66-leider in 2020. In Arnhem geeft zij haar eerste speech als D66-leider. Beeld: Jeroen Mooijman

Beeld: D66 heeft veel bereikt voor lhbti’ers.