Jan Paternotte

Jan in 66 seconden

Foto: Martijn Beekman – D66 - Beeld: Jan Paternotte

Jan Paternotte is sinds januari 2022 fractievoorzitter in de Tweede Kamer. Naast zijn fractievoorzitterschap is hij ook woordvoerder medische ethiek. Jan woont met zijn vrouw en 2 dochters in Leiden.

• 38 jaar
  • 's-Hertogenbosch
  • Leiden

“Gelijke rechten voor vrouwen vraagt ook juist de inzet van mannen.”
– Jan Paternotte

Zoals een échte D66’er betaamt, heeft Jan Paternotte zelfbeschikking hoog in het vaandel staan. De keuze voor de portefeuille medische ethiek was dan ook snel gemaakt. Jan volgt hierin niet de minste D66’er op, van Elida Tuinstra tot Pia Dijkstra en Rob Jetten; medische ethiek is voor vele prominente D66’ers een speerpunt geweest. En nu dus ook voor Jan.

In zijn eerste 5 maanden als fractievoorzitter is de initiatiefwet voor het afschaffen van de verplichte 5 dagen bedenktijd door zowel de Tweede als Eerste Kamer aangenomen. Een mijlpaal voor vrouwen, waar Elida Tuinstra al in 1980 voor vechte. Ook stemde de Tweede Kamer voor het beschikbaar stellen van de abortuspil bij de huisarts en gaat Jan aan de slag met twee initiatiefwetten rondom embryowetgeving. Genoeg te doen dus!

Jan is geboren in ’s Hertogenbosch. Zijn ouders komen uit Amsterdam, maar voor werk en studie weken zij uit naar Eindhoven. Toen hij twee jaar oud was, verhuisde het hele gezin naar Utrecht. In Amsterdam studeerde hij internationale betrekkingen.

Tegenwoordig woont Jan in Leiden met zijn vrouw en twee dochters. In 2005 was Jan voorzitter van de Jonge Democraten. Dat was in de tijd dat Geert Wilders door het land toerde om Nederland te overtuigen tegen de Europese grondwet te stemmen. Jan ging erachteraan met een opgeknapte, blauwe caravan met zelfgeschilderde EU-sterren. Zo wilde hij wel het echte Europese verhaal vertellen. Deze politieke passie zette hij later ook in als gemeenteraadslid en fractievoorzitter in Amsterdam en als Tweede Kamerlid en campagneleider voor D66.