Jan Paternotte

Jan in 66 seconden

Foto: Martijn Beekman – D66 - Beeld: Jan Paternotte

Jan Paternotte is sinds januari 2022 fractievoorzitter in de Tweede Kamer.

• 38 jaar
  • 's-Hertogenbosch
  • Leiden

“In 2002 had de D66-campagne als titel: ‘Onderwijs, onderwijs, onderwijs.’ En toen werd ik lid!”
– Jan Paternotte

Zoals een échte D66’er betaamt, heeft Jan Paternotte hart voor het onderwijs. Hij was woordvoerder Hoger Onderwijs en Wetenschap. Je hebt zijn uitspraak, waarin hij het studentenleven tijdens corona beschreef als ‘Eat, Sleep, Zoom, Repeat,’ misschien wel eens voorbij horen komen.

Jan is geboren in ’s Hertogenbosch. Zijn ouders komen uit Amsterdam, maar voor werk en studie weken zij uit naar Eindhoven. Toen hij twee jaar oud was, verhuisde het hele gezin naar Utrecht. In Amsterdam studeerde hij internationale betrekkingen. Tegenwoordig woont Jan in Leiden met zijn vrouw en twee dochters.

In 2005 was Jan voorzitter van de Jonge Democraten. Dat was in de tijd dat Geert Wilders door het land toerde om Nederland te overtuigen tegen de Europese grondwet te stemmen. Jan ging erachteraan met een opgeknapte, blauwe caravan met zelfgeschilderde EU-sterren. Zo wilde hij wel het echte Europese verhaal vertellen. Deze politieke passie zette hij later ook in als gemeenteraadslid en fractievoorzitter in Amsterdam en als Tweede Kamerlid en campagneleider voor D66.