Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Hans Vijlbrief

Staatssecretaris van Financiën

56 jaar

Hans Vijlbrief (1963) is namens D66 staatssecretaris van Financiën in het kabinet Rutte-III.

Vijlbrief kent het ministerie van Financiën goed. Hij was van 2011 tot 2018 thesaurier-generaal, een van de hoogste ambtenaren van het departement. In 2018 werd Vijlbrief voorzitter van de Eurowerkgroep. Deze werkgroep bereidt de vergaderingen van de Eurogroep voor. De voorzittersfunctie wordt gezien als een van de belangrijkste ambtelijke functies bij de Europese Unie. Vijlbrief schreef mee aan het verkiezingsprogramma van D66 voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2017.

De topambtenaar weet hoe een grote, complexe organisatie geleid moet worden en wordt gezien als een bruggenbouwer. Jeroen Dijsselbloem, die als minister van Financiën veel met Vijlbrief samenwerkte, zei in Nieuwsuur: “Hij komt niet om even een makkelijk baantje over te nemen, hij komt om een buitengewoon ingewikkelde klus te doen. Als Hans Vijlbrief hier niet de kar op de rails krijgt, dan weet ik het niet meer.”

Op het ministerie wordt hij verantwoordelijk voor de reorganisatie van de Belastingdienst, het vergroenen van het belastingstelsel en het aanpakken van belastingontwijking.

Meer van Hans Vijlbrief