Terug
  • Wat vindt D66
  • Onze standpunten
  • Uitgelicht

Vrij door kansrijk onderwijs

Ruby – Hoe vrij zijn we als Ruby niet genoeg aandacht kan besteden aan haar leerlingen?

Ben je écht vrij als leraar wanneer je te weinig collega’s hebt om al je werk te kunnen doen? Ben je vrij als de afkomst van je ouders je schooladvies bepaalt? Of als je geen geld hebt om te studeren?

Ieder kind verdient dezelfde kansen. Om later zelfstandig te zijn. Vrij te zijn. Daarom willen we dat er genoeg leraren zijn om ieder kind de aandacht te kunnen geven die hij of zij nodig heeft. Daarom pakken we het lerarentekort nu écht aan.

Leraren krijgen van ons weer de ruimte om leraar te zijn. Het onderwijs nog beter te maken. Met minder werkdruk, extra onderwijsassistenten en een hoger salaris. Daarin laten we je zelf keuzes maken en helpen we je als dat nodig is.

Kinderopvang maken we gratis voor ieder kind. En we stoppen met selectie aan de poort voor hbo en wo. We werken aan radicale kansengelijkheid.

De kansenongelijkheid wordt versterkt na schooltijd: word je voorgelezen, krijg je hulp bij huiswerk en ga je muziekles, of niet? Met een rijke schooldag kunnen we deze ongelijkheid terugdringen.

Wij pleiten voor minder focus op snelheid en standaardroutes en meer ruimte voor maatwerk en persoonlijke ontwikkeling. Voor alle studenten, van mbo tot hbo tot universiteit.

D66 wil fors investeren in wetenschap en wetenschappers, met ruimte voor verschillende achtergronden en perspectieven, en in een veilige werkomgeving waar iedereen tot zijn of haar recht komt.

We moeten vol inzetten op onderwijs waarmee we mensen klaar maken voor de toekomst. Dat vraagt een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, maar ook méér onderwijs op de arbeidsmarkt.

De leraar is de belangrijkste factor in de kwaliteit van het onderwijs. Daarom maken wij de leraar tot prioriteit. Zonder de stevige basis van goede leraren slaagt geen enkele onderwijsambitie.

Voor de komende jaren heeft Nederland grote ambities. We willen na de coronacrisis niet alleen repareren wat kapot is gegaan.

D66 en ChristenUnie willen dat ook hogescholen en universiteiten weer gedeeltelijk open mogen met extra maatregelen.

Van de jonge kinderen op de kinderopvang tot en met de studenten in het hoger onderwijs en het mbo: D66 wil de komende jaren fors investeren in de beste kansen voor iedereen op een mooie toekomst.

Het kabinet investeert maar liefst 8,5 miljard in het onderwijs! Met dat geld worden achterstanden en vertragingen veroorzaakt door corona flink aangepakt.

Studenten die langer over hun studie doen krijgen tot een jaar extra de tijd, zonder collegegeld te hoeven betalen.

In het onderwijs wordt keihard gewerkt om onze kinderen ook in deze tijd van goed onderwijs te voorzien. Maar na een jaar is de rek eruit. D66-bestuurders willen ruimte en perspectief.

Nederland heeft een sterke sector beroepsonderwijs. Maar we zijn er nog niet. Want D66 wil het beste beroepsonderwijs. Waar de kansen en talenten van studenten centraal staan. Met ruimte en vertrouwen, en zonder lastige bureaucratie.

D66 wil dat studenten, mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten vanuit de overheid een duidelijk perspectief krijgen over hoe en wanneer zij op een veilige manier weer meer fysiek onderwijs kunnen geven.

Onderwijs staat altijd op nummer een. Ieder kind verdient het allerbeste onderwijs. D66-leden voegden onderstaande plannen toe aan het verkiezingsprogramma. Daarmee maken zij onze plannen voor het onderwijs in Nederland nóg beter.

D66 wil studenten die tussen 2015 en 2019 zijn gaan studeren een studievoucher ter waarde van 4000 euro krijgen. Dat hebben de leden van D66 toegevoegd aan hun verkiezingsprogramma.

Er zijn duizenden kinderen met een ziekte, handicap, leer- of gedragsprobleem of hoogbegaafdheid waarvan de ouders geen passende plek op school kunnen vinden. Deze kinderen komen noodgedwongen thuis te zitten. Terwijl ze vaak nog wel willen en kunnen leren.

D66 wil voorrang voor leraren bij coronavaccinaties. Dat vraagt Rob Jetten aan het Kabinet tijdens het coronadebat vandaag.

Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor het afschaffen van het bindend studieadvies (bsa). Door het bsa af te schaffen neemt de hoge druk op studenten wat af.

D66 en SP gaan hun wetsvoorstel om klassen kleiner te maken bijwerken. Scholen waar relatief veel leerlingen zijn met een achterstand of met leerlingen die zorg nodig hebben, zouden als eerst kleinere klassen moeten krijgen.

Kamerlid Paul van Meenen wil dat de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs alle voorbereidingen treft om de eindexamens verspreid over mei, juni en zo nodig juli af te kunnen nemen.

De Kamerleden Jan Paternotte (D66) en Roelof Bisschop (SGP) hebben de handen ineengeslagen om de studiebeurs terug te geven aan de middeninkomens.

Sinds deze week geldt het dringende advies een mondkapje te dragen voor alle middelbare scholen en in publieke gebouwen. Op scholen voor beroepsonderwijs en de universiteit geldt dit juist weer niet.

Veel studenten volgen al maanden onderwijs vanuit hun studentenkamer. Sinds maart werken docenten en studenten op mbo-scholen, hogescholen en universiteiten keihard aan het best mogelijke onderwijs via het computerscherm.

Waar je wieg heeft gestaan is nu, veel meer dan tien jaar geleden het geval was, bepalend voor je kansen. De problemen beginnen op jonge leeftijd. Dat wil D66 veranderen.

In de coronacrisis ging het terecht vaak om kwetsbare ouderen. Maar is er te weinig gesproken over het lot van jonge mensen.

De vele protesten op straat en acties online mogen niet overwaaien als een hype. Daarom kwam D66 voor de zomer al met voorstellen tegen racisme en discriminatie.

Om het onderwijs echt alle leerlingen de beste kansen op een mooie toekomst te geven, moeten er fundamenteel andere keuzes worden gemaakt. Daarom heeft D66 een nieuwe visie op het basis- en middelbaar onderwijs opgesteld voor leerlingen van 0 tot 18 jaar oud.

Iedereen die wíl studeren, moet ook kunnen studeren. Daarom stellen we voor een studiebeurs te introduceren.

D66 Tweede Kamerlid Paul van Meenen wil een einde maken aan de discriminatie van mbo-studenten die op zoek zijn naar een stage. Want 16- en 17-jarige mbo-studenten met een migratie-achtergrond worden vaker afgewezen bij het solliciteren naar een stageplaats, dan studenten met een autochtone achtergrond.