Uitrol 6 Holland Houses van start
De uitrol van zes nieuwe Holland Houses in het buitenland gaat van start. Een Holland House faciliteert de basis die een bedrijf nodig heeft om van de grond te komen in het buitenland: een fysieke ruimte, goede contacten, een secretariaat, juridisch advies. Op initiatief van D66-Kamerlid Achraf Bouali en dankzij NLinBusiness wordt het concept van het succesvolle Holland House, nu alleen nog in Bogota, ook uitgerold in Ho Chi Minh, Dubai, Mexico-Stad, Warschau, München en Guangzhou (China).
22.06.2020
D66-Kamerlid Achraf Bouali: “Dit is goed nieuws voor Nederlandse bedrijven én voor deze zes steden. Een Holland House zorgt voor banen en vooruitgang. Het is een samenwerking waar het gastland en Nederland beide wat aan hebben.”
Goudse kaas in Colombia
Begin 2016 nam de jonge ondernemer Tobias Rijnsdorp de stap om naar Colombia te vertrekken om daar echte Goudse kaas te gaan maken. Mede dankzij het Holland House (HH) in Bogota is die wens werkelijkheid geworden. Rijnsdorp: “Ik had veel vertrouwen in mijn idee maar had wel wat twijfels; hoe ga ik die kaasapparatuur van Nederland naar Colombia krijgen, hoe ga ik hier een joint venture opzetten met een boerencoöperatie? Dankzij de hulp en het brede netwerk van het Holland House is het mij toch gelukt deze hobbels te nemen. Met de import van de hardware kreeg ik een contact van het Holland House en binnen vier maanden stond mijn kaasmakerij op de rails.”
Goed netwerk
Rijnsdorp kreeg via het Holland House (HH) ook juridisch advies, via een betrouwbare advocaat van het HH kon hij een joint venture opzetten met de coöperatie van melkboeren. Rijnsdorp: “Door het grote netwerk van HH kwam ik in contact met Nederlandse expats en Colombiaanse bedrijven, de eerste targetgroep voor de verkoop. Onlangs heb ik een kaasproeverij georganiseerd voor potentiële klanten, waarvan een groot deel afkomstig uit het netwerk van het HH.”
Jongeren opleiden tot kaasmaker
Inmiddels staat er een duurzaam groeiend bedrijf waar Rijnsdorp terecht trots op is. Hij is verschillende jongeren uit het dorp gaan opleiden tot kaasmaker. De 120 boeren profiteren allemaal van de kaasverkoop (50% aandeel) en opkomend ecotoerisme levert wat extra’s op voor de lokale boeren, in een post-conflict gebied dat tot 12 jaar geleden nog in handen was van de FARC. Rijnsdorp: “Dat dit zo soepel is gegaan hier in Colombia heb ik voor een groot deel te danken aan het Holland House.”