Tweede Kamer akkoord met CO2-heffing voor industrie

De Tweede Kamer wil een CO2-heffing op de industrie. Een voorstel van het kabinet werd met een ruime meerderheid aangenomen.

Kamerlid Steven van Weyenberg: ‘Ik ben blij dat Nederland deze belangrijke stap zet. We voeren een CO2-heffing in, bovenop de prijs die in Europa voor uitstoot wordt betaald. Met het klimaatakkoord en deze unieke boeteheffing is Nederland een groene voorloper in Europa. We moeten echt vaart maken om de CO2-uitstoot terug te dringen. Alleen zo houden we de planeet leefbaar voor volgende generaties. Deze heffing is cruciaal om te zorgen dat ook de industrie bijdraagt. Grote vervuilers gaan betalen als zij hun uitstoot niet snel terugdringen. Het bedrag is dan fors. Daarmee laten we zien dat het menens is.’

Bedrijven gaan een boete(heffing) betalen als zij niet snel genoeg hun uitstoot terugdringen. Deze boete kan oplopen tot € 125 per ton CO2. Dit is een slimme heffing, want hij komt bovenop het Europese prijssysteem (ETS) maar houdt daar tegelijkertijd ook rekening mee. Ook helpen we bedrijven om schoner te produceren. Zo voorkomen we dat bedrijven over de grens gaan en daar CO2 uitstoten en dat Nederland banen verliest.

D66 zal zich blijven inzetten voor een Europese aanpak om CO2 verder terug te dringen. Een Europese aanpak is de meest effectieve manier om klimaatbeleid te voeren, want uitstoot stopt niet aan de grens. Daarnaast zet D66 zich in om het klimaatakkoord nog ambitieuzer te maken.

15.12.2020

Bedrijven gaan een eerlijke prijs betalen voor hun CO2-uitstoot. Nu is het nog zo dat bedrijven tot een bepaalde grens gratis uit mogen stoten. Maar daar gaat verandering in komen! De Eerste Kamer heeft besloten dat bedrijven moeten betalen voor alle CO2-uitstoot. Zo betaalt de vervuiler en pakken we de klimaatcrisis aan.