Vrij van ingewikkelde toeslagen

Ben je vrij als je je zorgen moet maken of je huurtoeslag wel binnenkomt iedere maand? Of als je onterecht als fraudeur wordt bestempeld en daardoor duizenden euro’s boete krijgt? Als het toeslagenstelsel zo ingewikkeld voor je is, dat je door de bomen het bos niet meer ziet en geld misloopt? Of dat je onterecht in de schulden raakt?

29.06.2020

Ons toeslagenstelsel is verouderd. Bovendien is het erg ingewikkeld, juist voor de mensen die de extra steun het hardst nodig hebben. Ouders werden onterecht als fraudeurs bestempeld door de Belastingdienst en kregen duizenden euro’s boete. Het papierwerk is zo ingewikkeld, dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Het mag niet zo zijn dat mensen denken: ‘Nou, dan maar geen zorg- of huurtoeslag’, omdat het systeem ze in de weg zit. Of dat mensen onterecht diep in de schulden raken, omdat ze een verkeerd formulier hebben ingevuld. Het is tijd dat we het vertrouwen tussen de overheid en mensen herstellen.

Wij komen daarom met een plan om het hele toeslagenstelsel te hervormen. De grootste belastinghervorming sinds 2001. We kijken vooruit. We schaffen alle toeslagen af. Geen huurtoeslag, geen zorgtoeslag, geen kinderopvangtoeslag. In plaats daarvan krijgt iedere Nederlander een belastingkorting. En als je niet genoeg verdient om belasting te betalen, krijg je geen korting maar het bedrag uitgekeerd. Zo blijven zorg, wonen en andere vaste lasten betaalbaar. Bovendien doen we meer. De zorgpremie gaat sterk omlaag, het minimumloon en uitkeringen gaan omhoog.

We kunnen af van het falende toeslagenstelsel. Met grote hervormingen die mensen vrijer maken.

Wij laten iedereen vrij, maar niemand vallen.

1. Ingewikkelde toeslagen schaffen we af. In plaats daarvan krijg je een belastingkorting.
  2. Het minimumloon gaat omhoog.
  3. Kinderopvang wordt gratis toegankelijk.
  4. Zorgpremie gaat sterk omlaag.

Weg met het ingewikkelde en verouderde toeslagenstelsel. We maken het eerlijker en makkelijker. Beeld: D66