Vrij van ingewikkelde toeslagen

Ben je vrij als je je zorgen moet maken of je huurtoeslag wel binnenkomt iedere maand? Of als je onterecht als fraudeur wordt bestempeld en daardoor duizenden euro’s boete krijgt? Als het toeslagenstelsel zo ingewikkeld voor je is, dat je door de bomen het bos niet meer ziet en geld misloopt? Of dat je onterecht in de schulden raakt?

Een verouderd en ingewikkeld toeslagenstelsel

Ons toeslagenstelsel is verouderd. Bovendien is het erg ingewikkeld, juist voor de mensen die de extra steun het hardst nodig hebben. Ouders werden onterecht als fraudeurs bestempeld door de Belastingdienst en kregen duizenden euro’s boete. Het papierwerk is zo ingewikkeld, dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Het mag niet zo zijn dat mensen denken: ‘Nou, dan maar geen zorg- of huurtoeslag’, omdat het systeem ze in de weg zit. Of dat mensen onterecht diep in de schulden raken, omdat ze een verkeerd formulier hebben ingevuld. Het is tijd dat we het vertrouwen tussen de overheid en mensen herstellen.

Geen toeslag, maar belastingkorting voor iedereen

Wij komen daarom met een plan om het hele toeslagenstelsel te hervormen. De grootste belastinghervorming sinds 2001. We kijken vooruit. We schaffen alle toeslagen af. Geen huurtoeslag, geen zorgtoeslag, geen kinderopvangtoeslag. In plaats daarvan krijgt iedere Nederlander een belastingkorting. En als je niet genoeg verdient om belasting te betalen, krijg je geen korting maar het bedrag uitgekeerd. Zo blijven zorg, wonen en andere vaste lasten betaalbaar. Bovendien doen we meer. De zorgpremie gaat sterk omlaag, het minimumloon en uitkeringen gaan omhoog.

Gratis kinderopvang

We schaffen de kinderopvangtoeslag af, en maken de kinderopvang voor ieder kind tussen de 0 en 4 jaar gratis. Er zijn veel problemen met de kinderopvangtoeslag. Enkele jaren werd bij duizenden ouders de toeslag onterecht stopgezet. Zij moesten tienduizenden euro’s terugbetalen en veel van hen raakten daardoor in de problemen. Dat moeten we in de toekomst te allen tijde voorkomen. En dankzij gratis kinderopvang krijgen ouders meer de vrijheid om hun werkritme in te richten. Bovendien is de kinderopvang heel goed voor de ontwikkeling van een kind. Ze worden er socialer en leren hoe ze moeten samenwerken met andere kinderen. Daarnaast is het goed voor de taalontwikkeling van een kind. Voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar wordt de buitenschoolse opvang ook gratis.

Minimumloon omhoog

Met de hervorming van het toeslagenstelsel willen we de hoogte van het minimumloon en de uitkeringen verhogen. Daardoor wordt het aantrekkelijker om te gaan werken. Bovendien halveren we de nominale zorgpremie, de minimale hoogte van de zorgpremie. Zo zijn mensen vrij van zorgen over de stijgende zorgkosten.

Hoe gaan we het betalen?

Onze plannen zijn doorgerekend door het Centraal Planbureau. Vooral de lage en middeninkomens zullen erop vooruit gaan, de hoogste inkomens zullen wat meer belasting betalen. Door ons belastingstelsel te vergroenen, vervuilers meer te laten betalen en ingewikkelde constructies om belasting te ontwijken aan te pakken, willen we een deel van de weggevallen belastinginkomsten compenseren. We nodigen andere partijen uit om met ons mee te denken over de invulling van het plan.

We kunnen af van het falende toeslagenstelsel. Met grote hervormingen die mensen vrijer maken.

Wij laten iedereen vrij, maar niemand vallen.