Blijf op de hoogte!

vrijdag 1 december 2017

Pechtold: Meer samenwerking voor een vrij en veilig Europa

Voor een vrij en veilig Europa is méér samenwerking nodig. Met die boodschap sloot Alexander Pechtold zijn speech op het ALDE congres af in Amsterdam.

Een volgende eeuw in vrijheid en veiligheid vraagt volgens Pechtold om actievere samenwerking. De klimaattop, één Europees asielbeleid en de Europese defensiesamenwerking uit het regeerakkoord zijn pas het begin. Pechtold: “Met IS, maar ook Trump, Erdogan en Putin, staan tolerantie en vrijheid meer dan ooit onder druk. We mogen onze liberale democratie niet fragiel laten zijn. Voor een sterk Europa is meer samenwerking cruciaal.” Pechtold roept zijn ALDE-collega’s op meer Europese samenwerking te zoeken om grensoverschrijdende problemen aan te pakken.

Sterkste Europese generatie ooit

Pechtold benadrukt dat de basis waarvoor de Europese Unie is opgebouwd, vrede, veiligheid en welvaart, niet vanzelfsprekend mag worden genomen. Pechtold: ”Er staat nu een generatie op die geen overlevenden van de Tweede Wereldoorlog kent. Alleen door deze nieuwe generatie zelf te laten voelen, ervaren en delen wat de Europese Unie te bieden heeft, voorkomen we dat vrijheid en veiligheid vanzelfsprekend worden. Iedere Europese scholier of student zou de kans moeten aangrijpen om in een andere lidstaat te studeren of te werken. Zo krijgen we de sterkste Europese generatie ooit.”

Erasmus Plus

De bekendheid en het gebruik van het Erasmus Plus programma moet worden vergroot, bepleit Pechtold. Met dit programma kan iedereen die dat wil in een andere lidstaat naar school of studeren. Van middelbare scholieren, MBO’ers tot volwassen onderwijs. Pechtold: “Nog veel meer mensen kunnen hier gebruik van maken. Laat deze nieuwe generatie zelf ervaren en delen wat het betekent om in een vrij en veilig Europees land te wonen, te werken of te studeren. Schat onze vrijheid op waarde en pluk er zelf de vruchten van.”

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.