In Memoriam: Paul Wessels

1946-2024

Met groot verdriet delen wij mede dat op 8 april 2024 ons geliefd oud D66-raadslid Paul Wessels is overleden. Hij was jarenlang wethouder en raadslid voor D66 in Gennep. Ook was Wessels Statenlid bij de Provinciale Staten van Limburg en Tweede Kamerlid.

Met het overlijden van Paul Wessels verliezen wij iemand die zich onvermoeibaar inzet voor inclusie en verbondenheid. Zijn toewijding aan de Turkse, Marokkaanse en Molukse gemeenschappen, die teruggaat tot de jaren ’70, vormde een rode draad in zijn politieke carrière. Als een van de grondleggers van de Molukse Stichting Tjenke Muda en als lid van de Gemeenteraad van Gennep sinds 1978, zocht hij altijd de verbinding.

In 1988 trad hij aan als wethouder, maar zijn ambtstermijn kwam onverwacht tot een einde in 1994. Paul weigerde echter bij de pakken neer te zitten. In 1997 trad hij met trots toe tot de Tweede Kamer als vertegenwoordiger van zijn partij. Zijn talent lag niet alleen in het politieke spel, maar vooral in zijn vermogen om verbindingen te leggen, of het nu ging om hooggeplaatste politici of de bodes in de provincie. Voor Paul telde iedereen, ongeacht hun positie.

Beeld: D66

Zijn politieke loopbaan werd gekenmerkt door een ongekende populariteit bij de kiezers. Telkens weer wist hij een overweldigend aantal voorkeurstemmen te krijgen.

Met het overlijden van Paul verliezen we een markante en betrokken politicus. Zijn warmte, bevlogenheid en aimabele karakter zullen gemist worden, niet alleen binnen zijn gezin en D66, maar ook binnen de gemeenschap van Gennep en ver daarbuiten. Paul laat een onuitwisbaar gat achter in het hart van zijn familie, vrienden en kennissen, maar zijn nalatenschap van inclusie, verbondenheid en betrokkenheid zal voortleven als een inspiratie voor ons allen.

Hans Teunissen, Den Haag, 15 april 2024