Blijf op de hoogte

vrijdag 20 oktober 2017

Aankondiging bewindspersonen

Met gepaste trots presenteert D66 de kandidaat-bewindslieden van onze partij. D66 mag vier ministers en twee staatssecretarissen leveren. Sommigen werden stiekem al verwacht. Anderen werden tot nu toe nog niet genoemd. Hoog tijd voor een voorstelronde!

Kandidaat-ministers

Kajsa Ollongren (50), nu wethouder economische zaken en cultuur en locoburgemeester in Amsterdam, is onze kandidaat-vicepremier en Minister van Binnenlandse Zaken en Wonen. Ollongren kent het reilen en zeilen van de Haagse politiek als geen ander. Jarenlang trok ze achter de coulissen aan de touwtjes, bijvoorbeeld als secretaris-generaal bij Algemene Zaken. In het weekend is Ollongren te vinden langs de lijn van de lokale voetbalclub om haar kinderen aan te moedigen.

Wouter Koolmees (40), onze kandidaat voor het Ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid, was dé financiële man van de formatieonderhandelingen. Hij was en is ook dé stapelaar van de fractie: via de mavo en de havo klom hij uiteindelijk op naar een universitaire studie. Als Kamerlid en als voormalig hoofd begrotingsbeleid op het Ministerie van Financiën probeert hij al zijn hele carrière lang de muren te slechten waar mensen met minder kansen tegenaan lopen.

Sigrid Kaag (55) wordt door D66 voorgedragen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. In 2013 werd ze benoemd tot Onder Secretaris-Generaal van de succesvolle VN-missie die de bekende chemische wapens in Syrië vernietigde. Kaag werkt nu namens de Verenigde Naties in Libanon. Ze spreekt zes talen en won vorig jaar de prestigieuze Carnegie Wateler Vredesprijs.

De vierde en laatste D66-ministerskandidaat is huidig Kamerlid Ingrid van Engelshoven (51). Wij schuiven haar naar voren voor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Als wethouder in Den Haag maakte ze zich hard voor gelijke kansen in het onderwijs. Onder haar verantwoordelijkheid verdwenen zeer zwakke scholen uit de derde stad van het land. Landelijk gaat ze nu niet alleen aan de slag met het hoger onderwijs, maar ook met cultuur, wetenschap en emancipatie.

Kandidaat-staatssecretarissen

Naast vier ministers levert D66 ook twee staatssecretarissen. De eerste is Menno Snel (46), beoogd staatssecretaris voor het Ministerie van Financiën. Snel leerde het ministerie vroeg in zijn loopbaan van binnenuit kennen, werkte later als bewindvoerder voor het IMF, en staat nu aan het roer bij de Nederlandse Waterschapsbank. Iedere dinsdagavond voetbalt hij nog altijd met zijn studievrienden.

Onze eigen Stientje van Veldhoven (44) was jaren dé duurzame terriër van de Tweede Kamerfractie. Nu is ze kandidaat voor de functie van staatssecretaris van Infrastructuur. Twee keer werd Van Veldhoven uitgeroepen tot ‘groenste politicus van het jaar’. Mede door haar toedoen hebben we nu het groenste regeerakkoord ooit. Naast klimaatbescherming loopt Van Veldhoven ook warm voor de marathon. Haar persoonlijk record: 4 uur en 8 minuten.

Ontmoet de bewindspersonen op het aankomend congres

Nu ligt de bal bij de formateur, die volgende week de kandidaten ontvangt voor een gesprek. Wij zien vanuit D66 alvast frisse gezichten en ervaren krachten die staan te trappelen om aan het werk te gaan. Op 18 november bent u van harte uitgenodigd onze vier vrouwen en twee mannen op het congres in Leeuwarden te ontmoeten.

Rob Jetten

Hi,