Koopkracht: bescherm de meest kwetsbaren als eerste

Beeld: Martijn Boudain/unsplash

Alles wordt duurder: de energierekening, de huur, de boodschappen. Iedere maand lees je weer over hoge inflatiecijfers, terwijl de inkomens nauwelijks lijken te stijgen. Je kunt dus minder kopen van het geld dat je iedere maand binnenkrijgt. Dat komt bij veel mensen hard aan.

Het belangrijkste is dat de mensen die als eerste in de knel komen ook als eerste geholpen worden. Mensen zouden niet moeten hoeven kiezen of ze de verwarming aanzetten, of boodschappen doen. Wat ons betreft halen we dat geld op door mensen met meer vermogens en grote bedrijven hun eerlijke deel te laten betalen. Tegelijkertijd is het zo dat het niet mogelijk is om deze koopkrachtklappen in oorlogstijd voor iedereen op te vangen.

04.10.2022

Steeds meer mensen en bedrijven worden geraakt door de hoge energieprijzen. Daarom komt er per 1 januari 2023 een tijdelijke maximale prijsvoor energie voor huishoudens, zzp’ers en kleine bedrijven. Daarnaast ontvangen zij in november en december van dit jaar 190 euro korting op de energierekening.

In februari 2022 viel Poetin Oekraïne binnen. We hebben ons solidair getoond met Oekraïne en sancties ingevoerd tegen het agressieve Rusland. Feit is wel dat we door de jaren heen veel te afhankelijk zijn geworden van Rusland, vooral met betrekking tot gas. De energieprijzen zijn door het dak gegaan doordat we geen energie meer importeren uit Rusland.

Daarnaast zien we dat sinds wereldwijd de coronamaatregelen worden versoepeld, de vraag naar producten enorm toeneemt. Terwijl door de nasleep van corona en de Russische inval in Oekraïne de productiecapaciteit vaak nog steeds verstoord is. Dit drijft de prijzen verder op.

Dit jaar is er al 7,3 miljard euro uitgetrokken om de btw, accijnzen en energiebelasting te verlagen. Bovendien heeft het kabinet gezorgd voor een energietoelage van 1300 euro en hebben we afgesproken het minimumloon eerder extra te verhogen. Dat lost niet alle problemen op, het doet nog steeds pijn. Wij houden alle mogelijkheden open om te kijken naar wat extra mogelijk is om de koopkracht te beschermen, hoewel het ongelooflijk ingewikkeld is om in een lopend jaar in te grijpen. Tegelijkertijd is het zo dat je in een tijd van oorlog niet kan beloven dat niemand dat in de portemonnee gaat voelen. We moeten de klap zo veel mogelijk verzachten. En voorkomen dat mensen door het ijs zakken.

Op Prinsjesdag presenteerde het kabinet grote economische plannen. Voor ons is het essentieel dat zij die het meest kwetsbaar zijn, er niet op achteruit gaan.

Dit zijn de plannen die het kabinet presenteerde op prinsjesdag. Beeld: D66