Vrij door kansrijk onderwijs

Bekijk het verhaal

Dewi – Hoe vrij zijn we als het potentieel van leerlingen als Dewi niet wordt gestimuleerd?

Hoe vrij zijn we als Dewi niet alle kansen krijgt? Haar ontwikkeling niet wordt aangewakkerd?

En ben je echt vrij als leraar wanneer je te weinig collega’s hebt om al je werk te kunnen doen? Ben je vrij als de afkomst van je ouders je schooladvies bepaalt? Of als je geen geld hebt om te studeren?

D66 vindt…

Ieder kind verdient dezelfde kansen. Om later zelfstandig te zijn. Vrij te zijn. Daarom willen we dat er genoeg leraren zijn om iedere kind de aandacht te kunnen geven die hij of zij nodig heeft. Daarom pakken we het lerarentekort écht aan.

Leraren krijgen van ons weer de ruimte om leraar te zijn. Het onderwijs nog beter te maken. Met minder werkdruk, extra onderwijsassistenten en een hoger salaris. Daarin laten we je zelf keuzes maken en helpen we je als dat nodig is.

Kinderopvang maken we gratis voor ieder kind. En we stoppen met selectie aan de poort voor hbo en wo. We werken aan radicale kansengelijkheid.

Laat iedereen vrij, maar niemand vallen

Je bent pas écht vrij als iedereen dat is. D66 gelooft in gelijke kansen voor iedereen en hulp voor wie het nodig heeft. Daarom moeten we koers zetten naar een land waarin we opnieuw vrij, gezond en welvarend zijn. Waar de politiek niet volgt, maar leidt. Niet schreeuwt, maar luistert. Niet terugkijkt, maar vooruitkijkt.

In dát Nederland laten we iedereen vrij, maar laten we niemand vallen.