Zorgen om jeugdzorg

Dat de situatie in de jeugdzorg zorgwekkend is, is helaas voor de meeste Nederlanders wel duidelijk. Als je zelf als kind vertrouwt op de hulp van jeugdzorg, of wanneer je als ouders hoopt op bijstand in moeilijke opvoedingskwesties, dan merk je dat het systeem vastloopt. Ondanks dat er door heel veel mensen elke dag weer keihard gewerkt wordt om het voor elk kind beter te maken.

Kinder vermaak Beeld: Dragos Gontariu

Decentralisatie

Bij de decentralisatie van de verantwoordelijkheden van het Rijk naar gemeenten is er zowel financieel als organisatorisch en inhoudelijk veel mis gegaan. Wachttijden zijn voor sommige hulpvragen extreem lang en er is onduidelijkheid over verantwoordelijkheden en over het vinden van de juiste expertise.

Geld is geen obstakel

Voor D66 Veldhoven staat vast dat vastgelopen financiën niet de reden mogen zijn dat een kind geen hulp krijgt. Dat betekent geen carte blanche voor zorgaanbieders. Integendeel, er is stevig toezicht nodig op de inzet van al het geld dat geïnvesteerd wordt. En geld is zeker niet de oplossing voor alle kwalen die de Jeugdzorg treffen. Tegelijkertijd zeggen we dat we als lokale gemeenschap een rol en taak hebben om bij te springen als dat echt nodig is. Als groepen Veldhovense kinderen en ouders tussen wal en schip dreigen te vallen en er geen passende hulp geboden kan worden omdat er domweg geen financiële middelen zijn, dan moeten we bijspringen. Ook als dat extra geld kost.