Integriteit en verantwoord gedrag

Iedereen kan op een onverwacht moment te maken krijgen met ongewenst gedrag. Daar hoef je geen publieke functie voor te hebben. Of het nu gaat om een ongepaste ‘grap’ of gedrag met een onschuldige intentie, het gevoel van de ontvanger telt. Bij D66 willen we dat iedereen zich veilig en thuis voelt.

Mochten zich problemen voordoen, is veel op te lossen door een goed en veilig gesprek. Dat laat de dagelijkse praktijk zien. Maar er kan ook sprake zijn van ongewenste omgangsvormen of een andere (mogelijke) integriteitsschending waarbij dat lastiger is. Dan is het belangrijk dat je je verhaal kwijt kan en er waar nodig een onderzoek opgestart kan worden. Dat kan binnen onze partij op verschillende plekken en in alle veiligheid.

Heb jij suggesties voor de partij of vereniging hoe we kunnen omgaan met integriteit en verantwoord gedrag? Laat het ons dan weten. Wil je een ervaring met ons delen of een melding maken? Weet ons dan ook te vinden.

Tijdlijn

Augustus 2021

Presentatie grondslagen voor gedrag aan het Landelijk Bestuur.

04.09.2021

Presentatie grondslagen voor gedrag op de Politieke Netwerkdag van de Bestuurdersvereniging.

02.10.2021

December 2021

Gesprekken op het Landelijk Bureau over integriteit op de werkvloer.

Januari 2022

Commissie Integriteitsonderzoeken gestart.

15.05.2022

Ledengesprekken over integriteit en verantwoord gedrag binnen de partij.

18.06.2022

Sessie op het Congres over de grondslagen voor gedrag.

Najaar 2022

Onafhankelijke evaluatie meldstructuur van de vereniging.