8 redenen waarom je als vrouw bij ons aan het juiste adres bent

Who run the world? Mannen én vrouwen! Als Nederland zijn we heel vooruitstrevend, maar onze samenleving kan echt nog wel gelijkwaardiger. Vrouwen krijgen gemiddeld nog steeds minder betaald dan mannen. Bij de 100 grootste Nederlandse bedrijven zijn er meer topmannen die Peter heten dan dat er überhaupt topvrouwen zijn. Driekwart van de bedrijven heeft geen vrouw in de Raad van Bestuur. En ongeveer de helft van de vrouwen in Nederland staat financieel niet op eigen benen.

Daarom komt D66 in actie. Vrouwen, we hebben jullie hard nodig! Als ingenieur, als bestuurder, als onderwijzer en als toekomstig minister-president. Hier lees je 8 redenen waarom je als vrouw bij ons aan het juiste adres bent

• Gratis kinderopvang
    Wij willen vier dagen per week gratis kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Dat is niet alleen heel goed voor de ontwikkeling van kinderen, het zorgt ook dat ouders de zorgtaken veel beter kunnen verdelen. Beide ouders hebben zo meer ruimte om te blijven werken.

• Langer ouderschapsverlof
    Je zal maar vader of meemoeder zijn en na de geboorte van je kind gelijk weer aan het werk moeten. In deze weken wil je niets liever dan bij je geliefde en net geboren kindje zijn. Het verlof is al verlengd van 5 dagen naar 6 weken, maar D66 wil dat nog eens verlengen naar 10 weken. Dat is goed voor gelijkere werkkansen tussen man en vrouw én goed voor de band tussen ouder en kind.

• Een tijdelijk vrouwenquotum in de top van het bedrijfsleven
    Topvrouwen fungeren als rolmodellen. Kijk naar Kamala Harris, de eerste vrouwelijke vice president in de Verenigde Staten. Ze is een voorbeeld voor jonge meisjes en vrouwen. Maar vrouwen in de top van het bedrijfsleven zijn er nog veel te weinig. Bij de 100 grootste Nederlandse bedrijven zijn er zelf meer topmannen die Peter heten dan dat er topvrouwen zijn. Daarom wil D66 een tijdelijk quotum van 30% voor vrouwen én mannen in bestuurs- en toezichtsfuncties bij het bedrijfsleven en de overheid. Dat quotum duurt zo lang als nodig is om het glazen plafond nu werkelijk te doorbreken.

• Verbod op zwangerschapsdiscriminatie
    Hoe vrij ben je als je contract niet wordt verlengd omdat je zwanger bent? Zwangerschapsdiscriminatie is verboden. Toch komt discriminatie van vrouwen die in verwachting zijn, nog steeds veel voor. Bedrijven die (zwangere) vrouwen anders behandelen, moet streng worden aangepakt.

• Gratis anticonceptie
    De pil, een condoom of spiraal: welke vorm anticonceptie je ook wil, het moet gratis beschikbaar zijn. Bij de apotheek krijgen wat D66 betreft vrouwen gratis anticonceptie mee. Declaraties versturen apotheken naar de overheid.

• Abortuspil bij de huisarts
    De huidige abortuswet is te betuttelend. Vrouwen zijn uitstekend zelf in staat om een moeilijke keuze voor de afbreking van hun zwangerschap te maken. De abortuspil maken we beschikbaar bij de huisarts. Dat is laagdrempeliger en een huisarts kan vrouwen goed begeleiden in het maken van de keuze voor wel of geen abortus.

• Geweld achter de voordeur aanpakken
    Huiselijk geweld vindt plaats achter de voordeur, waar niemand het ziet. Veel mannen en vrouwen worden slachtoffer van mishandeling of misbruik in hun eigen huis. We pakken dit geweld achter de voordeur aan. Via Veilig Thuis, maar ook met voldoende opvangplekken voor vrouwen en kinderen die niet veilig thuis kunnen wonen. Codewoorden waarmee geweld achter de voordeur gemeld kan worden bij bijvoorbeeld apotheken, moeten bij iedereen bekend zijn.

• Meer uren in het onderwijs en de zorg
    In het onderwijs en de zorg zijn veel meer mensen nodig. Tegelijkertijd werken juist in deze sectoren veel mensen (en relatief meer vrouwen) in deeltijdbanen. Soms willen mensen wel meer uren werken, maar is er gewoonweg geen voltijdbaan. Tijd voor betere afspraken tussen werkgevers en werknemers. Wij willen dat werkgevers bijvoorbeeld jaarlijks vragen of iemand meer uren zou willen, of zelfs een bonus introduceren voor iedereen die fulltime aan de slag gaat.

Als vrouw ben je bij D66 aan het juiste adres.