Vrij van zorgen over zorg

Bekijk het verhaal

Monique – Hoe vrij zijn we als Monique al jaren op een donor wacht?

Hoe vrij zijn we als Monique al jaren op donorlongen wacht? Een vrije samenleving begint bij een goede gezondheid. Als je niet gezond bent, dan word je zoveel mogelijk geholpen, zodat ook jij zoveel mogelijk vrij kunt zijn. Door de coronacrisis beseffen we meer dan ooit: goede, toegankelijke en betaalbare zorg is letterlijk van levensbelang.

D66 vindt…

Als je zorg nodig hebt, moet die zorg er zijn. Van goede kwaliteit. We maken dus keuzes voor goede zorg voor iedereen. Zodat niemand een belemmering voelt om naar de dokter te gaan. Je niet twintig weken hoeft te wachten voordat je met een psycholoog kunt praten.

Onze ouderen voldoende aandacht krijgen in het verpleeghuis, omdat er meer zorgpersoneel is. Er voldoende medicijnen beschikbaar zijn, omdat Europa eindelijk onafhankelijk is van de medicijnproductie in China en India.

Gezondheid is meer dan alleen ‘niet ziek zijn’. Schone lucht, goed werk, voldoende sporten en geestelijke gezondheid zijn het startpunt van een gezond leven. Voorkomen dat mensen ziek worden is ten slotte het beste medicijn voor een vrije samenleving.

Laat iedereen vrij, maar niemand vallen

Je bent pas écht vrij als iedereen dat is. D66 gelooft in gelijke kansen voor iedereen en hulp voor wie het nodig heeft. Daarom moeten we koers zetten naar een land waarin we opnieuw vrij, gezond en welvarend zijn. Waar de politiek niet volgt, maar leidt. Niet schreeuwt, maar luistert. Niet terugkijkt, maar vooruitkijkt.

In dát Nederland laten we iedereen vrij, maar laten we niemand vallen.