10 redenen waarom ook jij voor Europa bent

Het is hoog tijd dat iedereen die voor Europa is zich laat horen. Voor een sterk Nederland hebben we niet minder, maar juist meer Europa nodig. Daarom was, is en blijft D66 de meest pro-Europese partij. Waarom de kans groot is dat jij ook voor Europese samenwerking bent? Dat lees je hier!

• Al bijna 75 jaar vrede, veiligheid en welvaart
    Het Europese project is het grootste vredesproject aller tijden. Niet voor niets won de EU in 2012 de Nobelprijs voor de Vrede. Het Europese verbond is gebaseerd op economische samenwerking, maar ook op gedeelde waarden. Hier mag je geloven wat je wilt, zeggen wat je wilt en zijn wie je wilt. Een groot goed!

• Samen sta je sterker
    Klimaatverandering houdt zich niet aan landsgrenzen. Terroristen stoppen niet als ze het bordje ‘Nederland’ zien. Voor internationale problemen bestaan al jaren geen nationale oplossingen meer. We pakken grote uitdagingen als klimaatverandering, terrorisme en migratie samen aan. Dat is precies wat de Europese Unie doet.

• Samen sta je veel sterker tegen techreuzen en grootmachten als Rusland en China
    Nederland heeft 17 miljoen inwoners. In de EU wonen een half miljard mensen. Alleen gezamenlijk maken we een vuist tegen grootmachten als Rusland en China. We kunnen als klein land zelf proberen regels te maken die ons beschermen tegen techreuzen zoals Facebook en Google, maar het werkt veel beter wanneer we dat samen met andere Europese landen doen. Samen sta je sterk.

• Het brengt geld in het laatje
    Nederland is een exportland. Het grootste deel van onze diensten en producten gaan naar andere Europese landen. Veel ondernemers exporteren naar Duitsland en België. Doordat we in Europa geen importtarieven betalen, levert dat veel geld op voor onze economie.

• Het zorgt voor banen
    In heel Europa kunnen mensen werken of een bedrijf beginnen. In Nederland levert de vrije handel maar liefst 100.000 (!) extra banen op.

• Je hebt geen gedoe aan de grens
    Dankzij de open grenzen zijn er geen extra grenscontroles als je de grens over gaat. Ook hoef je aan de grens geen geld te wisselen en wisselkoers te betalen, dankzij een gezamenlijke munt.

• Je kan overal in Europa makkelijk studeren
    Studenten kunnen in heel Europa op uitwisseling. In 2017 gingen maar liefst 800.000 studenten in een ander Europees land studeren.

• Makkelijk werken
    Dankzij de open grenzen kunnen Europeanen overal werken. Ook in Nederland hebben we de komende jaren arbeidsmigranten nodig, mensen die hier in de tuinbouw, bouw of zorg komen werken.

• Makkelijk een bedrijf beginnen
    Dankzij de open grenzen kan je in heel Europa vrij reizen, overal wonen, werken en een bedrijf beginnen. Meer dan een half miljoen Nederlanders hebben een bedrijf in het buitenland.

• Het scheelt je kosten
    Dankzij de invoering van de euro in 2002 kun je zonder extra kosten betalen en geld opnemen met je betaalpas. In landen buiten de EU betaal je wel extra kosten voor betalen en geld opnemen. En sinds juni 2017 kan je overal in Europa zonder extra kosten mobiel bellen en internetten. De roamingkosten zijn afgeschaft.

Beeld: Europa kan nog beter. Dit zijn onze plannen voor een sterker Europa.

Beeld: Alle redenen waarom ook jij voor Europa bent nog eens op een rijtje.