Makkelijker de vaker langskomende trein pakken

Het spoor moet een snelle, veilige en betrouwbare verbinding tussen steden en gemeenten bieden. Daarbij vragen steden om verbindingen met de kwaliteit en frequentie van een metro. ProRail en de vervoerder worden aangestuurd op die prestatie. D66 wil dat Almere en Lelystad aangesloten worden op het Nederlandse nachtnet van treinen, om de verbinding met de Metropoolregio Amsterdam (MRA) te versterken en Schiphol Lelystad Airport vanaf 2020 te ontsluiten.

Door Europa met de trein
Na lang onderhandelen stevenen we in Europa af op een inrichting van het spoor waarbij er meer ruimte is voor nieuwe toetreders, meer innovatie en meer concurrentie. Dit moet leiden tot betere dienstverlening voor reizigers en tot kansen voor ondernemers. In Nederland is de NS de hoofdspeler op het spoor, maar krijgen concurrenten kansen op regionale lijnen.

In 2040 moeten we door heel Europa met de trein kunnen reizen, als alternatief voor het vliegtuig. Door samen met de andere Europese landen betere afspraken te maken zorgen we dat treinen zonder problemen over al het Europese spoor kunnen rijden. Door dit te combineren met één Europese dienstregeling in alle landen kunnen de internationale treinen straks sneller en gemakkelijker van Nederland naar bijvoorbeeld Berlijn, Parijs en Madrid rijden. Met meer nachttreinen wordt reizen met de trein een nóg beter alternatief voor vliegen in Europa tijdens vakantietijd.

Hyperloop
D66 wil investeren in moderne technieken, zoals de hyperloop. Dankzij een voorstel van D66 komt er een testlocatie voor de hyperloop in Groningen. In de toekomst willen we blijven investeren in de hyperloop en willen we onderzoek stimuleren, zodat nieuwe technieken de kans krijgen en schoon, snel en duurzaam openbaar vervoer verder wordt ontwikkeld.