Blijf op de hoogte

Wapenexport

D66 staat voor een geloofwaardig en effectief Europees wapenexportbeleid. Regelmatig staan wapendeals op gespannen voet met veiligheidsbelangen, principes over mensenrechten en Europese eensgezindheid. De koopman en de dominee zitten niet altijd op dezelfde lijn. D66 vindt het van belang dat lidstaten elkaar niet oneerlijk beconcurreren of tegenstrijdig besluiten over wapenexport.

Onafhankelijke Europese wapenexportautoriteit

D66 wil daarom dat er een onafhankelijke Europese wapenexportautoriteit komt. Tot nog toe besluiten lidstaten zelf of ze zich aansluiten bij een eenmaal geweigerde levering door een van de lidstaten. Dat moet veranderen. Een onafhankelijke scheidsrechter kan advies uitbrengen of wapenleveranties strijdig zijn met Europese afspraken. Een land kan naar de wapenexportautoriteit stappen om te toetsen of materieel wel of niet naar een land geëxporteerd kan worden. Met dit ‘right to challenge’ wordt gezorgd dat landen zich aan de afspraken houden en elkaar niet gaan beconcurreren.

Automatische bevriezing bij wapenembargo

Ook wil D66 dat in het geval dat een wapenembargo wordt afgekondigd, lopende deals worden bevroren. Voor de geloofwaardigheid van het Europese buitenlandbeleid is het belangrijk dat bij economische of militaire sancties alle wapenleveranties gestopt worden, dus ook die van bestaande contracten. Een dergelijke automatische bevriezing moet de standaard zijn bij een Europees wapenembargo.

Controle na levering verbeteren

D66 kiest er tevens voor om de controle na levering te verbeteren zodat duidelijk wordt wat er met het geëxporteerde materieel gebeurt. Die controle vindt nu nauwelijks plaats, met alle risico’s van dien. Zo kon het gebeuren dat Assad’s Syrië een chemisch wapenprogramma kon opzetten onder meer dankzij Europese leveringen.

Initiatiefnota ‘Wapens en principes’

De voorstellen voor een geloofwaardig en Europees wapenexportbeleid heeft D66 uiteengezet in de initiatiefnota ‘Wapens en principes. Ambities voor een geloofwaardig en geharmoniseerd wapenexportbeleid in Europa’. Deze nota vind je hier.

Laatst gewijzigd op 12 april 2016