Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Sport

Sport draagt sterk bij aan een gezond en een gelukkig leven, voor alle leeftijden. Daarom vindt D66 het belangrijk om sport en bewegen te stimuleren en te faciliteren.

Sport belangrijk onderdeel van schoolopleiding

Bij sport geldt ‘jong geleerd is oud gedaan’. Gymles en bewegen is daarom voor D66 een belangrijk onderdeel van de schoolopleiding. Hierin kan worden samengewerkt met lokale sportverenigingen. Toegankelijke en betaalbare lokale sportvoorzieningen en sportverenigingen zijn essentieel om mensen te laten bewegen. Ook voor ouderen is het belangrijk om in beweging te blijven. D66 wil dat stimuleren, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van ‘applied health gaming’, waarmee iedereen op eigen niveau kan blijven bewegen.

Topsporters

Topsporters leveren  een belangrijke bijdrage aan de samenleving en de internationale zichtbaarheid van Nederland. D66 wil talenten de kans geven om te excelleren door goede faciliteiten te bieden en eventuele drempels weg te nemen. Bijvoorbeeld door topsporters de mogelijkheid te bieden om na hun sportcarrière nog een studielening aan te kunnen vragen.

Sport moet eerlijk zijn

Daarnaast is D66 voorstander van de organisatie van topsportevenementen in Nederland, waarbij een goede en eerlijke financiele onderbouwing natuurlijk noodzakelijk is. Sport moet eerlijk zijn en de winst op eerlijke wijze behaald. Daarom moet dopinggebruik, corruptie en matchfixing worden aangepakt op internationaal niveau.

Laatst gewijzigd op 2 februari 2017