Blijf op de hoogte

Openbaar vervoer

Mobiliteit is een levensbehoefte. Nederland kenmerkt zich door een dicht netwerk van steden, dorpen en wegen. Door het groeiend aantal auto’s en gereden kilometers bereiken we de grenzen van de capaciteit van ons wegennet. Om de bereikbaarheid van Nederland op een goed niveau te houden, is goed en betrouwbaar openbaar vervoer een belangrijke voorwaarde. Trein, tram, metro, bus en (OV-)fiets kunnen zorgen voor een aantrekkelijk, snel, en eenvoudig toegankelijk alternatief voor de auto.

Meer kwaliteit en vaker rijden

D66 wil het gebruik van openbaar vervoer stimuleren door het bieden van meer kwaliteit en betere aansluitingen. We zijn voor het tot stand brengen van ‘metro-achtige’ treinverbindingen tussen steden en een uitbreiding van het NS-nachtnet. Ook zet D66 in op het versterken van grensoverschrijdende verbindingen naar Duitsland en België. Het openbaar vervoer moet voor iedereen toegankelijk zijn, onder andere door het toegankelijk maken van het vervoer, haltes en opstapplaatsen voor minder validen.

Betere aansluitingen

Goed openbaar vervoer is meer dan een verzameling lijnen, het is een systeem dat – veel meer dan nu – in samenhang moet worden bekeken. Het spoor moet beter aansluiten op andere vormen van transport, bijvoorbeeld door het zorgen voor voldoende fietsenstalling bij stations en het verbeteren van transferia bij de stad. Ook wil D66 de aansluiting tussen spoor en regionaal openbaar vervoer, zoals bussen en regionale spoorlijnen, verbeteren.

Laatst gewijzigd op 12 april 2016

Nu is het moment.