Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Leraren

Kwaliteit

D66 wil kwaliteit voor de klas. De kwaliteit van de lerarenopleidingen moet worden verbeterd. Wij willen dat PABO’s en tweedegraadslerarenopleidingen scherpere toelatingseisen stellen op het gebied van motivatie en kennisniveau. In alle lerarenopleidingen wil D66 aandacht voor beroepsgerichte pedagogiek en didactiek. Verder worden lerarenopleidingen ook in deeltijd aangeboden en komen er voor MBO-docenten flexibele programma’s. D66 wil dat een beroepsregister voor leraren en bijscholing een verdere bijdrage levert aan de kwaliteit van het onderwijs.

Meer tijd om les te geven

D66 wil dat leraren een zo groot mogelijk deel van hun tijd aan en met hun leerlingen besteden. Scholen krijgen daarom meer ruimte om studenten, oud-leerlingen, onderzoekers, ouders, praktijklectoren en bedrijven bij het onderwijs te betrekken. Ook conciërges spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van leraren. Door het tegengaan van misstanden, zoals geweld en pesten, dragen zij bij aan meer sociale samenhang op de school. Verder wil D66 gebruik van digitale instrumenten en methoden aanmoedigen om het onderwijs te verbeteren en de werkdruk van leraren te verlagen.

Kansen voor talent

D66 wil voor jonge onderzoekers een betere balans tussen onderwijs, onderzoek en het publiceren van onderzoek. Tegelijkertijd moet ook een excellente docent binnen de universiteit carrière kunnen maken. D66 wil op termijn verlenging van WO-masters naar twee jaar, meer banen in het onderzoek en een Professional Doctorate voor werkenden invoeren.

Gelijke rechten

D66 wil af van de praktijk dat leraren op sommige scholen op grond van het feit dat ze samenleven met een partner van het gelijke geslacht worden geweigerd.

Laatst gewijzigd op 3 mei 2017