Blijf op de hoogte

Krimp

Op veel plekken in Nederland is bevolkingskrimp een onomkeerbare realiteit. Hierdoor neemt de vraag naar voorzieningen af en worden deze langzaamaan onbetaalbaar. Het is belangrijk dat gemeenten beseffen dat het blijven bijbouwen van woningen en winkelcentra op termijn geen medicijn is tegen krimp. Niet het aanbod van de gemeente, maar de concrete vraag van de inwoners zelf moet het toekomstig beleid bepalen.

Stel een visie op

D66 wil dat gemeenten samen met bewoners een visie opstellen waarin staat hoe zij omgaan met de gevolgen van krimp. Bewoners kunnen aangeven welke voorzieningen zij belangrijk vinden, welke initiatieven zij zelf nemen en hoe bestaande middelen effectiever kunnen worden ingezet.

Krimp als kans

Een omslag in denken is noodzakelijk: van groeien naar gebruiken, van bouwen naar reële behoefte en van betalen naar werkelijke waarde. Met betrekking tot wonen betekent dit bijvoorbeeld kleiner en flexibeler bouwen in de Randstad voor eenpersoonshuishoudens. Voor kantoren betekent dit het aanpakken van leegstand en hergebruik stimuleren door het aanpassen van de bouwvoorschriften. D66 kiest voor maatwerk per regio en tussen gemeenten In krimpgebieden wil D66 bijzondere aandacht voor vitale voorzieningen als zorg en onderwijs die van voldoende kwaliteit en voor iedereen  toegankelijk zijn en blijven. In plaats van een race naar de bodem en te concurreren om voorzieningen aan te trekken of behouden, moeten gemeenten juist samenwerken om kwaliteit en toegankelijkheid te waarborgen. Door slim om te gaan met bevolkingskrimp creëer je kansen en wordt krimpend Nederland dynamischer, flexibel en initiatiefrijker

Leegstand voorkomen

Er wordt nog teveel gebouwd om het bouwen, in plaats van dat er wordt gekeken waar behoefte aan is. Daarom wil D66 dat gemeenten, provincies en rijk betere regie voeren en perverse prikkels wegnemen.

Laatst gewijzigd op 12 april 2016

Rob Jetten