Blijf op de hoogte

Koninkrijksrelaties

Het Nederlandse Koninkrijk heeft niet alleen grondgebied in Europa, maar ook in de Caribische Zee. Sinds 2010 hebben de verschillende gebieden van ons Koninkrijk een nieuwe bestuurlijke  relatie met elkaar.

Eén Koninkrijk

Curaçao, Aruba en Sint Maarten vormen nu, samen met Nederland, de onafhankelijke en zelfstandige landen van het Koninkrijk. De verschillende landen hebben een eigen regering en parlement, maar behoren wel tot één Koninkrijk en voeren bijvoorbeeld gezamenlijk buitenlands beleid. Bonaire, Sint Eustatius en Saba zijn in 2010 bijzondere gemeenten van Nederland geworden. De Nederlandse overheid is direct verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur op deze eilanden, evenals bijvoorbeeld op Texel.

Bijzondere gemeenten

De transitie van Bonaire, Sint Eustatius en Saba naar bijzondere gemeenten van Nederland gaat niet vanzelf en soms zijn er de nodige groeistuipen. D66 wil dat de Nederlandse overheid zich in dit proces constructief en zonder paternalisme opstelt. De Nederlandse overheid moet als betrouwbare partner meewerken aan goed bestuur, capaciteitsopbouw, economische ontwikkeling, verduurzaming, kennisuitwisseling, digitale burgercommunicatie en financiële weerbaarheid op de Caribische eilanden.

Creatief, flexibel en oplossingsgericht

D66 vindt dat de Nederlandse overheid steeds rekening moet houden met de lokale context, zich daarbij creatief, flexibel en oplossingsgericht moet tonen en de inwoners van de eilanden intensief moet betrekken bij het bestuur. Om dat te bevorderen wil D66 bijvoorbeeld een digitaal aanspreekpunt voor inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba voor vragen, suggesties en klachten over de overheid.

Laatst gewijzigd op 12 april 2016

Rob Jetten