Blijf op de hoogte!

Kolencentrales sluiten

Kolencentrales zijn met afstand de vervuilendste  energiebron. In Nederland stoten ze miljoenen tonnen aan CO2-uit. Daarnaast blazen ze ook nog eens grote hoeveelheden fijnstof, stikstof en kwik de lucht in. Als Nederland zelf ook serieus wil bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering  en de eigen CO2-uitstoot op grote schaal wil terugdringen, dan moeten we stoppen met het opwekken van energie met kolencentrales. Het uitfaseren van kolencentrales is één van efficiëntste en goedkoopste manieren om onze CO2-uitstoot flink terug te dringen.

Daarom wil D66 dat er geen nieuwe kolencentrales bijkomen en  dat alle kolencentrales in Nederland zo snel mogelijk, maar uiterlijk in 2025, op verantwoorde wijze gesloten worden – beginnend bij de meest vervuilende. Natuurlijk moet daarbij rekening worden gehouden met juridische en financiële effecten en moeten mogelijke weglekeffecten van CO2 naar het buitenland worden tegengegaan. In Europa wordt nu al gewerkt aan een voorstel om emissierechten automatisch uit de markt te halen wanneer een kolencentrale dicht gaat, zodat er geen sprake kan zijn van het verplaatsen van CO2 naar het buitenland. Het voorstel van D66 om alle kolencentrales in Nederland te sluiten, is in november 2015 aangenomen in de Tweede Kamer.

Laatst gewijzigd op 28 februari 2017