Blijf op de hoogte

Internationaal Strafhof

Den Haag staat in binnen- en buitenland bekend als internationale stad van vrede en recht. Dat komt natuurlijk mede dankzij de unieke aanwezigheid van internationale instituties als het Vredespaleis, het Internationaal Strafhof, het Joegoslavië-Tribunaal en Europol. De Nederlandse economie profiteert aanzienlijk van de aanwezigheid van deze internationale organisaties. Het levert een flinke werkgelegenheid op, het stimuleert toerisme en leidt tot allerlei conferenties. Ook geven de expats die in Nederland komen wonen en werken natuurlijk flink wat geld uit.

De VS, China en Rusland nog niet aangesloten

Het Internationaal Strafhof in Den Haag werd opgericht in 2002. Inmiddels hebben 100 landen zich erbij aangesloten, maar nog niet grote landen als de VS, China en Rusland. D66 vindt dat Nederland zich altijd moet inspannen dat landen lid worden en lid blijven, en dat ze de uitspraken van het Hof zullen accepteren.

Agressiebepaling

Grote internationale misdrijven als genocide, misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdrijven komen bij het Hof terecht. Daarbij is het Hof ook bevoegd om politieke of militaire leiders van landen te berechten die deze misdrijven begaan. Een tijd geleden is een voorstel gedaan om een vierde misdrijf toe te voegen aan het werk van het Hof: agressie. De deelnemende landen van het Internationaal Strafhof beslissen in 2017 of de ‘agressiebepaling’ in werking gaat treden of niet.

Verbeter effectiviteit en werking

D66 wil dat de Nederlandse regering zich inspant dat de effectiviteit en werking van het Strafhof wordt verbeterd. Dat is nu veel belangrijker dan een uitbreiding van de bevoegdheden van het Strafhof. Zeker omdat er in het verleden wel wat strafzaken zijn mislukt, is het belangrijk dat er nu vooral wordt gewerkt aan de geloofwaardigheid.

Laatst gewijzigd op 12 april 2016