Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Europa moet democratischer

D66 wil dat Europa wordt geregeerd door mensen zelf, niet door banken, financiële markten of naamloze bureaucratieën. Wij willen daarom een volwaardige, meer democratische, transparante politieke unie met krachtige bevoegdheden voor grensoverschrijdende problemen.

Europees Parlement

D66 kiest voor parlementaire controle op het niveau waar de bevoegdheden worden uitgeoefend: nationaal bij nationale bevoegdheden en Europees bij zaken die we Europees regelen. Dit betekent dat D66 vindt dat het Europees Parlement (EP) op de Europese beleidsterreinen volledig wetgevings- en controlebevoegd moet zijn; zij moeten zelf wetsvoorstellen kunnen indienen en parlementaire enquêtes kunnen uitvoeren.

Gekozen voorzitter Europese Commissie

D66 wil een gekozen voorzitter van de Europese Commissie, voorgedragen en gekozen door het Europees Parlement op basis van coalitievorming, als afspiegeling van de verkiezingen. Ook willen wij een kleinere commissie met commissarissen die gekozen worden vanwege hun capaciteit, niet vanwege hun nationaliteit. Het Parlement moet de mogelijkheid krijgen  individuele commissarissen weg te sturen als ze niet meer op voldoende vertrouwen en steun kunnen rekenen, net zoals we dat in Nederland met individuele bewindspersonen kunnen doen.

Straatsburg afschaffen

Het maandelijkse, geldverslindende verhuiscircus naar Straatsburg is ons een doorn in het oog. Als het aan D66 ligt, vergadert het Europees Parlement voortaan alleen in Brussel en wordt Straatsburg als vergaderplaats afgeschaft.

Laatst gewijzigd op 12 april 2016

Nu is het moment.

D66 zal altijd blijven strijden voor een vrije en open samenleving. Waarin het niet uitmaakt waar je vandaan komt, van wie je houdt of waar je in gelooft. Wij vechten voor respect voor elkaar. Voor tolerantie. Tegen uitsluiting en tegen haatzaaien. En dat zullen we altijd blijven doen.

Dit is het moment, meer dan ooit, om je uit te spreken. Steun het optimisme.

Word nu lid