Blijf op de hoogte!

Energiebesparing

De schoonste en goedkoopste energie is de energie die je niet gebruikt. D66 zet daarom hard in op meer energiebesparing. Hier is nog een wereld te winnen door de toepassing van betere isolatie en efficiëntere technieken.

Energiebesparing bij huizen

Veel huizen zijn slecht geïsoleerd waardoor je hard moet stoken om het huis warm te krijgen. Dat is zonde voor de portemonnee en zonde voor het klimaat. D66 wil daarom op grote schaal huizen verduurzamen. Daarmee krijgen mensen een comfortabel huis en een lagere energierekening. Het is ook nog eens goed voor de banen die het oplevert in de bouw.Nieuwe huizen worden alleen nog maar energieneutraal gebouwd. We willen dat mensen met een bestaande koopwoning de mogelijkheid krijgen aangeboden om het huis te laten isoleren. De lening wordt door investeerders voorgefinancierd en over langere tijd terugbetaald, via bijvoorbeeld het netwerktarief. In het aangeboden besparingsplan krijgen eigenaren gegarandeerde lagere maandlasten. Bovendien worden de huiseigenaren ontzorgd, omdat ze niet zelf hoeven te zoeken in het woud aan regelingen en subsidies..
Voor huurders willen we dat woningcorporaties en grote particuliere verhuurders verplicht worden om hun woningvoorraad te verduurzamen. Zo krijgen huurders een comfortabeler huis en een lagere energierekening. Bij kleinschalige particuliere huur moeten huurders een laagdrempelige manier krijgen om een  energiebesparingsvoorstel  aan de verhuurder te doen.

Energiebesparing bij bedrijven

Ook bedrijven gaan aan de slag met energiebesparing. In de wet staat al de regel dat alle energiebesparingsmaatregelen die zich binnen 5 jaar terugverdienen, door bedrijven ook echt genomen moeten worden. Maar bedrijven weten vaak niet wat ze precies kunnen en moeten doen om zich daaraan te houden. Daarom wil D66 betere begeleiding en handhaving in de praktijk.

Ook willen we deze regel  uitbreiden naar grote energie-intensieve bedrijven. Deze bedrijven zijn tot nu toe vrijgesteld van de verplichting, maar juist ook bij deze bedrijven kan energiebesparing helpen bij een  betere bedrijfsvoering, minder energiegebruik en grote kostenbesparingen. Bovendien levert ook bij deze industrie energiebesparing en dus geld op.

Laatst gewijzigd op 28 februari 2017