Blijf op de hoogte

Alles-in-één-school; brede scholen

D66 is voorstander van brede scholen waarbij onderwijs en kinderopvang samenwerken. Op één locatie kunnen kinderen terecht voor voorschoolse opvang en ontwikkeling, onderwijs, buitenschoolse opvang, sport en cultuur. Door dit brede aanbod kan de school beter inspelen op de individuele behoeften van een kind, talenten stimuleren en eventuele achterstanden vroeg signaleren. D66 is voorstander van het verder ontwikkelen van dit concept van onderop en niet vanuit Den Haag. Vanuit Den Haag kunnen we wel de ontwikkeling stimuleren en regels die in de weg staan wegnemen. Brede scholen, Integrale Kindcentra, Kindercampus; we zien veel goede initiatieven van de grond komen en willen vanuit de landelijke politiek vooral knelpunten weghalen, zoals regelgeving die de samenwerking in de weg zit.

Totaalpakket aan ontwikkelingsmogelijkheden

In een IKC krijgen kinderen een totaalpakket aan ontwikkelingsmogelijkheden. Naast het reguliere onderwijs biedt een IKC ook kinderopvang, voorschoolse educatie, buitenschoolse opvang, sport en cultuur onder één leiding. D66 pleit voor een grotere inzet van digitale leermiddelen en –methoden. Voor kinderen die uitblinken wil D66 dat scholen een extra taal of speciaal programma aan kunnen bieden. Voor kinderen met een taal- of andere achterstand wil D66 juist schakelklassen, zomercursussen, buddyprojecten of taalcoaching. Overigens mogen laatbloeiers van D66 ook gewoon een jaartje overdoen als dat nodig is.

Goede start voor ieder kind

De eerste levensjaren van een kind zijn bepalend. D66 wil achterstanden bij peuters en kleuters voorkomen door problemen vroeg te signaleren en aan te pakken. D66 pleit voor een voor- en vroegschoolse periode die zodanig is opgezet dat alle kinderen zich breed kunnen ontwikkelen. Daarom wil D66 dat alle kinderen tussen twee en vier jaar oud het recht hebben op 16 uur vroege en voorschoolse educatie om bijvoorbeeld taalachterstanden te voorkomen. De combinatie van zorg en werk van jonge gezinnen wordt hierbij ondersteund.

Laatst gewijzigd op 7 juni 2019

Nu is het moment.