Blijf op de hoogte

Bijstand en Participatiewet

D66 wil dat zoveel mogelijk mensen werken en meedoen. Daar worden we allemaal beter van. Daarom willen wij dat de overheid mensen maximale ruimte en kansen biedt, zodat zij het beste uit zichzelf en anderen kunnen halen. De sleutel voor verandering ligt bij mensen zelf en wij willen dat de overheid daarbij aansluit. De overheid kan deze mensen de steun bieden die ze nodig hebben om weer op eigen benen te leren staan. D66 heeft ook oog voor mensen die het echt niet redden. Wij willen hen die het echt nodig hebben een sociaal vangnet bieden, maar wel met het idee dat mensen op termijn weer op eigen benen kunnen staan.

Activeren

Werk is voor velen niet alleen een salaris, maar ook een plek waar je  je ontwikkelt en sociale contacten opdoet. Aan het werk zijn en blijven moet daarom voorop staan. D66 wil een sociale zekerheid die activeert. Mensen met een medische urenbeperking kunnen bijvoorbeeld vanwege een handicap maximaal in deeltijd werken. Als zij onder de bijstandsnorm blijven, zouden zij slechts tot bijstandsniveau een uitkering krijgen. Werken loont dan niet. D66 heeft geregeld dat zij bovenop hun uitkering mogen bijverdienen, tot maximaal €124 per maand. Daardoor wordt het ook voor deze mensen aantrekkelijk om te werken.

Vrijheid voor gemeenten om te experimenteren

De bijstand en Participatiewet worden uitgevoerd door gemeenten. D66 pleit ervoor dat gemeenten meer vrijheid krijgen om  te experimenteren met stimulerende bijstandsregelingen. Minder voorwaarden en verplichtingen, minder controle en daardoor meer vrijheid en verantwoordelijkheid bij mensen zelf, kan mensen stimuleren om zich te ontwikkelen en te werken. Ook wil D66 dat het aantrekkelijker wordt om vanuit de bijstand een tijdelijke baan of een deeltijdbaan te accepteren.

Ontwikkelen

D66 vindt het belangrijk dat iedereen de kans krijgt om zich te ontwikkelen en te leren. Mensen met een arbeidshandicap hebben een extra steuntje in de rug nodig als het gaat om studeren. Daarom hebben gemeenten op initiatief van D66 de mogelijkheid gekregen om aan studenten met een arbeidsbeperking een extra maandelijkse studietoelage te geven. Dat stimuleert mensen om toch de stap te zetten om naar school te gaan of een studie te gaan volgen.

Laatst gewijzigd op 3 mei 2017

Nu is het moment.