Blijf op de hoogte

Bescherming van tolken

D66 wil dat tolken die in dienst van Nederland zijn geweest tijdens buitenlandse missies, kunnen rekenen op goede bescherming. Deze mensen wagen hun leven voor Nederland. D66 vindt het niet meer dan logisch dat zij na hun werk ook kunnen rekenen op steun van Nederland. Maar tot nog toe blijft het kabinet hier in gebreke. Een triest voorbeeld was in september 2014 toen de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie dreigde een Afghaanse tolk uit te zetten. Na veel druk in de Tweede Kamer en vanuit de media mocht hij uiteindelijk toch blijven.

Neem verantwoordelijkheid

D66 wil dat dit in de toekomst veel duidelijker en beter wordt geregeld. De overheid moet zijn verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor een goede tolkenregeling. Het minste dat Nederland kan doen is deze mensen die door hun werk voor Nederland in gevaar komen, opnemen in de asielprocedure als zij dat willen. Asielaanvragen van tolken die voor Nederland gewerkt hebben moeten standaard in behandeling worden genomen. Ook moeten zij worden aangemerkt als risicogroep zodat ze makkelijker asiel krijgen als ze in gevaar zijn.

Essentieel op buitenlandse missies

Zonder tolken kunnen onze militairen hun werk niet doen tijdens een militaire buitenlandse missie. Onze mannen en vrouwen moeten tijdens missies kunnen rekenen op goede tolken, en zij moeten op hun beurt kunnen rekenen op een goede bescherming indien nodig. Het succes van buitenlandse missies valt en staat met tolken. Als onze mannen en vrouwen weer veilig terug zijn, lopen tolken vaak nog steeds het risico ontvoerd, bedreigd of vermoord te worden. Dat kunnen we niet laten gebeuren.

Laatst gewijzigd op 1 juli 2016

Nu is het moment.