Overal in gesprek

Je hoort wel eens dat politici alleen zichtbaar zijn als er verkiezingen zijn. Laten we daarom maar eens wat voorbeelden op een rijtje zetten van waar je ons de afgelopen tijd zoal kon tegenkomen.

Kijk in de wijk

In juni 2022 namen we weer een Kijk in de Wijk. Ditmaal liepen we met vijf personen uit onze steunfractie een route door de Voorstad, via Roerdelta en Hammerveld naar de Hambeek. De centrale vraag vandaag was: ‘Voelt u zich veilig in uw eigen woonomgeving bij hoogwater?’ De overgrote meerderheid van de mensen die wij spraken gaf een positief antwoord op deze vraag. De meesten gaven echter ook aan dat de communicatie van de gemeente bij het hoogwater in de zomer van 2021 summier en laat was.
Verder spraken we met met over het onderhoud van de openbare ruimte, groenonderhoud en zwerfafval.
We spraken kort een Oekraiense vluchtelingen die als nieuwe inwoners van Roermond per fiets met zijn zoontje deze mooie omgeving aan het verkennen was. Een echtpaar vroeg ons naar de bestemming van het voormalige belastingkantoor aan de Godsweerdersingel bij het busstation.
Al wandelend langs de havens bij Nautilus, de Helenawerf en de Steelhaven bespraken en bekeken we de plannen voor Roerdelta 2 en 3. Genoeg informatie en meningen opgehaald bij de inwoners in dit deel van Roermond.

In gesprek met bewoners Voorstad

In gesprek met bewoners Voorstad Beeld: D66 Roermond

Smurfit Kappa Roermond Papier

Begin juni 2022 bracht D66 Roermond met een groep van acht mensen een werkbezoek aan Smurfit Kappa Roermond Papier. Managing Director Wouter Lap en zijn team namen maar liefst drieeneenhalf uur de tijd om ons te informeren, onze vragen te beantwoorden en ons rond te leiden. Op de agenda stonden vooraf al de onderwerpen werkgelegenheid, innovatie, duurzaamheid en de relatie van het bedrijf met haar omgeving.

Werkbezoek Roermond Papier

MOVEOO

Raadslid Laura Tegels bezocht op in mei 2022 samen met D66 Tweede Kamerlid Rens Raemakers MOVEOO Roermond.
De focus in ons gesprek lag bij het onderwerp Beschermd Wonen: de verschillende woonvormen en financieringen, uitwerking aanbestedingen, de doordecentralisatie en de ervaringen met de transitie WMO- WLZ. Ook kregen we een rondleiding en bespraken we ervaringen uit de praktijk.

Bezoek D66 Moveoo

Zwerfafval actie Leeuwen

In mei hebben steunfractieleden van D66 Roermond samen met inwoners zwerfafval opgeruimd in Leeuwen. Vrijwilligers voerden hier samen met de Stichting Dorpscomité Leeuwen ook dergelijke acties uit. De kern Leeuwen lag er dan ook op enkele uitzonderingen na redelijk schoon bij. In het buitengebied lag er op onze route van 5 km. meer afval.

Resultaat zwerfafvalactie Leeuwen 2022

Resultaat zwerfafvalactie Leeuwen 2022 Beeld: D66 Roermond

Voedselbank

In mei 2022 waren we op werkbezoek bij de Voedselbank Midden Limburg. Met een delegatie van vijf personen bezochten we de vestging in Roermond waar we in een twee uur durend bezoek werden bijgepraat en rondgeleid. Deze organisatie heeft de afgelopen vier jaar grote stappen gemaakt. We kregen een inzicht in de organisatie die naast Roermond ook actief is in Roerdalen, Maasgouw, Leudal en Echt-Susteren. Iedere gemeente met haar eigen specifieke beeld.

Bus Voedselbank

TEDxROERMOND

In april 2022 waren steunfractieleden, Wilbert Dekker, Martha Wielema en Rob van Vugt aanwezig bij de TED Talks van TEDxRoermond op ROER College Schöndeln. Zeer inspirerende verhalen van jonge mensen. Met mooie woorden vooraf van wethouder Ferdinand Pleyte. Zoals host Marlou Jenneskens het terecht en treffend zei een machtige mooie dag vol moedige mensen. Waar onderwijs, talent, kansengelijkheid, positiviteit en jongeren samenkomen. A world of opportunities.

TEDxROERMOND

Zwerfafval Broekhin Noord

Ook direct na de verkiezingen in 2022 is D66 Roermond gewoon weer op pad. Raads- en steunfractieleden ruimden begin april zwerfafval op. Dit naar aanleiding van een eerder uitnodiging aan alle nieuwe raadsleden om deel te nemen aan een opschoonoffensief. Team D66 verzamelde aan Broekhin Noord om vervolgens met grijpers en afvalzakken een deel van de groenstroken langs de St. Wirosingel aan te pakken. D66 Roermond doet dit al jaren.

Zwerfafval Broekhin Noord

Onze mensen

Los van deze activiteiten zijn onze leden natuurlijk ook op andere manieren actief in de samenleving. Meer daarover staat hier.