Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 20 december 2018

D66 & CDA: leg regels cyberoorlog vast

Er moeten internationale rechtsregels over digitale oorlogsvoering komen. Juist ook om duidelijk te krijgen wanneer iets een cyberoorlog is. Dat bepleiten coalitiepartijen D66 en CDA. Minister Blok moet de onderhandelingen hierover in de Verenigde Naties nieuw leven in blazen.

D66-Kamerlid Kees Verhoeven: “Wanneer is iets een hack en wanneer hebben we te maken met een digitale oorlog? Is het platleggen van een ziekenhuis of een treinstation een digitale aanval of zitten we dan in een cyberoorlog? Dit is allemaal onduidelijk nu. We moeten komen tot internationale rechtsregels. Net zoals de Geneefse conventie maar dan voor digitale oorlogsvoering.”

CDA-Kamerlid Hanke Bruins Slot: “Er moeten snel bindende juridische afspraken gemaakt worden over de vertaling van het oorlogsrecht naar het digitale domein. Nu bestaat het risico dat iedere staat hier zijn eigen draai aan geeft.”

Conflicten steeds meer digitaal

In de vorige eeuw bepaalden landen in de zogenoemde Geneefse conventies rechtsregels die gelden tijdens een oorlog. Voor digitale oorlogsvoering ontbreekt nog een duidelijke vertaling van deze internationale regels, terwijl conflicten zich niet meer beperken tot land, zee en lucht. De agressieve hackpoging van Rusland in april in Den Haag staat niet op zichzelf. Het is duidelijk dat cyberaanvallen tussen landen vaker voorkomen. Met als gevolg een soort wild westen situatie, met steeds verder escalerende cyberaanvallen: elektriciteitsbedrijven in de VS, de havens in Rotterdam en ziekenhuizen in Londen.

Cyberoorlog in internationaal recht

De VN-onderhandelingen op dit punt zijn in 2017 stukgelopen, door onenigheid tussen Rusland, China en de Verenigde Staten. Het is noodzakelijk dat deze handschoen opnieuw wordt opgepakt. Nederland kan daarin het voortouw nemen, aldus D66 en CDA. Verhoeven: “Nu geldt door anarchie in de digitale wereld het recht van de sterkste: het land met de meest agressieve strategie. Dat is niet de bedoeling. Onze minister moet de stap naar voren nemen en zich inzetten voor internationale rechtsregels over cyberoorlog.”

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.

Nu is het moment.

Word nu lid