Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

woensdag 18 juli 2012

D66 presenteert Digitale Groeiagenda

Internet en telecommunicatie hebben de toekomst. Iedere Nederlander heeft er nu al dagelijks mee te maken. Op het werk met virtuele werkplekken en email, onderweg de Buienradar-app checkend op je smartphone of iPad en thuis waar je de vakantiefoto’s op Facebook zet. Een leven zonder dit alles is voor veel mensen ondenkbaar. Een groot aantal politieke partijen heeft maar weinig oog voor de economische kansen die hiermee gepaard gaan. En de extra verantwoordelijkheden die een groeiende digitale wereld met zich meebrengt.

D66 gaat wel mee in deze ontwikkeling en presenteert een eigen Digitale Groeiagenda. In deze agenda krijgt ICT – internet, telecom, consultancy, software, apparatuur – een prominente rol om de economie te laten groeien. Want er gaat heel veel geld in om! Jaarlijks wel 55 miljard euro. Alleen worden de kansen in deze grote markt onvoldoende benut. En dat is zonde, want alleen al het uitrollen van onze agenda zorgt de komende jaren voor 2,5% extra groei van de totale Nederlandse economie. Samen met het inzetten op een interneteconomie, meer samenwerking in Europa en het verminderen van ICT-onkunde levert dit Nederland miljarden euro’s op.

Ministerie van Economie & Innovatie

Wat gaan we doen? We gaan er onder meer zorgen dat alle verantwoordelijkheden bij de overheid duidelijk zijn. Privacy, cybercrime, internetvrijheid, telecom en andere ICT-gerelateerde onderwerpen zijn verspreid over verschillende ministeries. Dat is niet handig en moet anders. Wij willen dat het ministerie van Economie & Innovatie verantwoordelijk wordt voor alle internetgerelateerde zaken. Dit ministerie moet bijvoorbeeld zorgen voor het snelste internet ter wereld, het koesteren van een vrij en open internet, het vergroten van hoogopgeleide ICT-ers in Nederland en investeren in onderzoek om ICT nog beter te maken.

Privacy

Daarnaast moeten mensen weer vertrouwen krijgen in ICT. De site van DigiD – voor het digitaal invullen van bijvoorbeeld de jaarlijkse belastingteruggave – was bijvoorbeeld een tijd niet veilig, door onbetrouwbare veiligheidscertificaten die de site moeten bewaken tegen elektronische aanvallen. Ook bij bedrijven lag persoonlijke informatie van mensen op straat. Dit soort voorbeelden geven natuurlijk geen goed gevoel hoe de overheid en het bedrijfsleven met vertrouwelijke informatie omgaan. Terwijl vertrouwen wel de basis van succes is. Consumenten zijn dan bereid om meer uit te geven en bedrijven willen investeren. Daarom krijgt het ministerie van Economie & Innovatie ook de verantwoordelijkheid om de Nederlandse strategie voor cybersecurity te bewaken en te optimaliseren. Het bedrijfsleven wordt hier nauw bij betrokken. Daarnaast moet privacybescherming het uitgangspunt zijn voor nieuwe ICT-projecten en komt er een Privacy-waakhond met tanden, die aangescherpte privacyregels beter handhaaft.

Ambitie

ICT moet ook een topsector worden. Het vorige kabinet heeft negen innovatieve gebieden – topsectoren – aangewezen, onder meer logisitiek, chemie en water. ICT is er geen van. Terwijl het wel één van de grootste sectoren van Nederland is. D66 wil kennisinstellingen en bedrijven in zo’n topsector op een fysieke en virtuele plek bij elkaar te brengen. Bedrijven zien het beste waar mensen behoefte aan hebben en wetenschappers hebben kennis over wat mogelijk is en gaat worden. Samen stellen zij dan een onderzoeksprogramma op. Daarin worden ICT-technologieën aangegeven die relevant kunnen zijn en wordt geïnventariseerd waar Nederland (wetenschappelijke) potentie heeft. Op basis van deze onderzoeksagenda kan de ICT-sector aan de slag. Op een paar van de gekozen onderwerpen moet de ambitie zijn dat Nederland over vijf jaar echt wereldtop is en nieuwe bedrijven heeft voortgebracht. Ook moet ICT uitdrukkelijker worden meegenomen in de plannen die er nu voor alle negen topgebieden liggen.

Fair-use policy

Er zijn ook andere digitale kansen. Open data moet de standaard worden. Zodat bedrijven allerlei diensten kunnen aanbieden op basis van overheidsdata – denk aan een openbaar vervoerswebsite als 9292OV – waar we als maatschappij al voor betaald hebben. Het auteursrecht wordt aangepast waarbij meer nadruk ligt op economische kansen, in plaats van het blokkeren of filteren van websites. We zorgen voor het zogenoemde fair-use, waardoor het maken van een mash-up filmpje voor YouTube of een creatieve uiting op een blog niet meer wordt afgestraft. MKB-ers moeten nog meer gestimuleerd worden gebruik te maken van de mogelijkheden van het internet, door bijvoorbeeld makkelijker webwinkels te kunnen openen en niet tegengehouden worden door bureaucratische regelgeving.