Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

vrijdag 25 mei 2018

Nieuwe Europese privacywet AVG van groot belang

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). D66-Kamerlid Kees Verhoeven noemt de invoering van de AVG van groot belang.

Hoe meer bedrijven over ons weten, hoe meer zij aan onze gegevens kunnen verdienen en hoe minder van onze privacy er overblijft. De privacyregels waar bedrijven vóór de nieuwe Europese privacywet aan moesten voldoen, stammen uit 1995. Door snelle technologische ontwikkelingen en de behoefte van mensen aan controle over hun gegevens, zijn nieuwe regels noodzakelijk. Daarom vindt D66 het van groot belang dat de AVG er nu is en zorgvuldig wordt uitgevoerd.

Regie op persoonsgegevens

Bedrijven moeten nu aantonen welke persoonsgegevens ze bewaren, met welk doel en voor hoe lang. Dat is veel werk, maar wel voor een goed doel: op deze manier heeft iedereen weer de regie op zijn of haar eigen persoonsgegevens. Kamerlid Verhoeven: “Ik vind het niet meer dan normaal dat je bedrijven kunt vragen welke gegevens ze van je hebben. Je kunt bijvoorbeeld de shopgegevens van je bonuskaart opvragen en laten verwijderen, hetzelfde geldt voor Facebook of het uitzendbureau waar je jouw cv naartoe gestuurd hebt.”

Meer weten over hoe D66 omgaat met persoonsgegevens? Lees hier onze vernieuwde privacypagina.