Opinie: we hebben nu geen tijd voor luxeverbouwingen

Isolatie van huizen en besparen van energie moet prioriteit krijgen, stelt Faissal Boulakjar. En waarom geeft minister De Jonge doe-het-zelvers geen toegang tot de verduurzamingssubsidie? Velen willen aan de slag.

Verduurzaming van onze huizen en gebouwen is sinds de Russische inval in Oekraïne nog noodzakelijker geworden. Willen we de snelle opwarming van de aarde stoppen en eerder onafhankelijk worden van louche regimes, dan moet het kabinet alles op alles zetten om massaal huizen en gebouwen te isoleren. Het is niet meer uit te leggen dat we kostbaar gas gebruiken om lekke huizen en gebouwen te verwarmen. De energierekening voor huishoudens moet omlaag en de beste manier om dat te doen is door energie te besparen. Want de goedkoopste en schoonste energie is de energie die je niet gebruikt.
De gasvoorraden zijn nu goed gevuld en het zachte weer helpt. Maar we mogen ons hierdoor niet in slaap laten sussen. Juist nu moeten we het tempo opschroeven en alle maatregelen van stal halen.

Nederland telt ongeveer 2 miljoen slecht geïsoleerde woningen en tienduizenden tochtige gebouwen die onnodig veel gas verbruiken. In veel wijken hebben mensen door de torenhoge energieprijzen te kampen met grote energiearmoede. Belangrijk dat zij gecompenseerd worden, maar het is nog beter om hun een goed geïsoleerd huis te bieden. Te vaak horen we van het kabinet dat er een tekort aan arbeidskrachten is om huizen te isoleren. Dat is deels waar, maar waarom weigert minister Hugo de Jonge dan om ook doe-het-zelvers toegang te geven tot verduurzamingssubsidie?

Veel mensen willen namelijk zelf aan de slag om hun huis te voorzien van isolatiemateriaal of om zonnepanelen aan te leggen, maar zien zich gedwongen om een installatiebedrijf in te schakelen. Terwijl de wachttijden enorm zijn. Vertrouw deze mensen en laat hen zelf hun huis isoleren.

Er zijn ook huishoudens die hun huis willen isoleren, maar niet weten waar te beginnen.

“Te vaak horen we dat er een tekort is aan arbeids­krach­ten om huizen te isoleren”

Faissal Boulakjar

De juiste keuzes maken kost veel tijd en stress. Laat gemeenten daarom alles-in-eenverduurzamingspaketten aan hun inwoners aanbieden. De gemeente neemt hiermee de investering over en ontzorgt mensen. De woningeigenaar betaalt vervolgens een maandelijkse bijdrage aan de gemeente. Deze lening is verbonden aan het huis en overdraagbaar. Ideaal voor bijvoorbeeld ouderen die geen tijd of zin hebben om nog aan ingrijpende renovaties te beginnen. Het kabinet moet deze regeling direct beschikbaar maken. Gemeenten staan namelijk te popelen om hun inwoners zo te helpen aan een goed geïsoleerde woning. Klimaatverandering, oorlog en inflatie vragen om een radicaal andere aanpak.

Alle prioriteit moet nu uitgaan naar isolatie van huizen en besparing van kostbare energie. Die luxe-uitbouw van de serre of die nieuwe keuken kunnen wel even wachten. Minister Hugo de Jonge moet dwingende afspraken maken met Bouwend Nederland, installatiebedrijven en andere partijen om verbouwingen die geen spoed hebben tijdelijk op te schorten. Het is een moeilijke boodschap, maar huishoudens die te maken hebben met energiearmoede en het klimaat verdienen voorrang. De minister moet als de wiedeweerga bovenstaande maatregelen nemen. Wachten is geen optie.

Falen is geen optie. Onze portemonnee én de planeet staan op het spel.