We bouwen 1 miljoen woningen

We komen woningen tekort in Nederland. Het wordt steeds lastiger om een betaalbare woning te vinden. Terwijl de behoefte om te wonen in de buurt van je vrienden, familie of bij je werk zo groot is. Daarom is het tijd voor nieuw leiderschap. Leiderschap dat deze uitdaging aangaat.

Beeld: Foto: Unsplash

• In tien jaar tijd bouwen we 1 miljoen nieuwe woningen. 100.000 nieuwe woningen per jaar. We bouwen in eerste instantie binnen de bebouwde kom. Daar zijn voorzieningen en openbaar vervoer al aanwezig. Naoorlogse wijken worden groener.
  • Er is ook stadsuitbreiding nodig. We zetten in op grote nieuwe woningbouwprojecten in Almere Pampus, voormalig vliegveld Valkenburg, Utrecht, tussen Rotterdam en Den Haag, bij Nijmegen en Arnhem en in Noord-Brabant. Zulke grote nieuwe bouwlocaties zijn hard nodig om de druk op de woningmarkt in de Randstad weg te nemen.
  • Veel stadswijken en dorpen hebben een tekort aan een- en tweepersoonswoningen voor bijvoorbeeld stellen zonder kinderen, alleenstaande ouders, singles, senioren of mensen met een beperking. Door meer huizen te bouwen voor andere levensfasen en woonbehoeftes, komen er meer gezinswoningen beschikbaar en bevorderen we de doorstroming.
  • We bouwen de hypotheekrenteaftrek volledig af. In ruil verlagen we de inkomstenbelasting. Daarmee vervallen de eisen voor hypotheken die vanuit de renteaftrek gelden, zoals de maximumduur van 30 jaar en volledige aflossing. Kopers kunnen daardoor in 35 of 40 jaar aflossen.
  • Wij schaffen de belastingvrijstelling op de schenkbelasting bij het kopen van een huis af. Met deze vrijstelling bevoordeelt de overheid kinderen van rijke ouders op anderen. De woningmarkt wordt zo eerlijker.
  • Ook komen er meer huurwoningen. Corporaties krijgen hiervoor het geld. We beperken jaarlijkse huurverhogingen en pakken huisjesmelkers aan.

Overweeg je op D66 te stemmen? Of twijfel je nog tussen Sigrid Kaag en een andere lijsttrekker? Wij durven de vergelijking met andere partijen wel aan! Met de partijdige kieswijzer laten we jou de belangrijkste verschillen zien.