D66 vs...

D66 vs. PvdA

We delen:

– Ons sociale gezicht
D66 en PvdA strijden samen voor gelijk loon voor gelijk werk. Dat betekent dat we betere arbeidsvoorwaarden willen voor Europese werknemers die tijdelijk in een ander Europees land wonen. Bovendien willen D66 en de PvdA beide de macht van techreuzen zoals Google en Facebook in Europa flink inperken.

– Samenwerken voor het klimaat
D66 en de PvdA werken samen voor het klimaat. We willen één Europese CO2-belasting voor het bedrijfsleven, zodat de vervuiler gaat betalen, investeren in Europees treinverkeer en een kerosinebelasting voor vliegverkeer.

We verschillen op:

– De enige échte pro-Europese partij
D66 was, is en blijft de meest pro-Europese partij. Want voor een sterk Nederland hebben we een sterk Europa nodig. Voor onze economie en om grote uitdagingen samen op te lossen. De PvdA kiest niet altijd voor Europese samenwerking. Zo is de PvdA tegen een Europese krijgsmacht spreekt de PvdA zich niet uit voor een hogere Europese begroting, om de uitdagingen van deze tijd aan te kunnen.

– Beschermen van de rechtsstaat
D66 hecht te allen tijde veel belang aan een gezonde rechtsstaat. Onze waarden van vrijheid, rechtsstatelijkheid en gelijkheid zijn niet voor niets de basis van onze Unie. Toch heeft PvdA-lijsttrekker en Eurocommissaris Timmermans weinig gedaan om de rechtsstaat in Hongarije te beschermen. Terwijl premier Orbán universiteiten wilde sluiten en de persvrijheid in Hongarije in gevaar kwam, moest het initiatief van het Europees Parlement komen alvorens er écht actie tegen Orbán werd ondernomen.

– Europa hervormen
Zowel D66 en PvdA willen de Europese Unie hervormen. D66 vindt het belangrijk dat Europa dichterbij mensen komt te staan. We willen niet dat mensen beperkt zijn om alleen nationaal te stemmen voor de Europese afvaardiging in het parlement. Wij willen dat jij ook op een Franse of Zweedse kandidaat kan stemmen bij de Europese verkiezingen. En we willen dat de voorzitter van de Europese Commissie rechtstreeks wordt verkozen door de kiezer. De PvdA zet zich hier niet voor in.

D66 vs. VVD

D66 vs. GroenLinks