D66 vs...

D66 vs. GroenLinks

We delen:

– Makkelijker maken om de trein te nemen
D66 en GroenLinks willen beide dat de trein een beter alternatief wordt voor het vliegtuig. Treinreizen is beter voor het klimaat. Daarom willen we het de reiziger makkelijker én goedkoper maken om de trein te nemen.

We verschillen op:

– Klimaat samen aanpakken in Europa
We moeten nú in actie komen om de klimaatcrisis op te lossen. Niet aan de kant blijven staan. Als D66 de kans krijgt, kiezen we altijd voor het klimaat. In Europa werkt D66 daarom samen. We schreven mee aan de Europese klimaatwet, om samen met alle Europese lidstaten de klimaatdoelen van Parijs te halen. GroenLinks stemde helaas tegen de Europese klimaatwet en koos ervoor om aan de zijlijn te blijven staan.

– Samenwerken voor onze economie
Wij willen samenwerken in Europa, ook omdat dat ten goede komt aan onze economie. GroenLinks is tegen handelsverdragen met onze bondgenoten. Zelfs met democratische landen als Canada en Japan wil GroenLinks geen handelsverdrag sluiten.

–  Een Europese krijgsmacht
Ook heeft GroenLinks geen visie op een Europese krijgsmacht, terwijl dat volgens D66 nodig is nu de Amerikaanse president Trump minder steun geeft aan samenwerking binnen de NAVO. Daarnaast besteden we dankzij een Europese krijgsmacht iedere euro veel effectiever aan onze veiligheid.

– Diversiteit
D66 en GroenLinks strijden in Europa samen voor meer diversiteit. Zo willen we dat de helft van de volgende Europese Commissie bestaat uit vrouwen. D66 hecht ook intern een groot belang aan diversiteit: onze partijtop, zoals onze ministers, onze voorzitter, de lijsttrekker voor de Europese verkiezingen en fractievoorzitter in de Eerste Kamer, bestaat voor het grootste deel uit vrouwen. De top van GroenLinks bestaat helaas bijna alleen maar uit mannen.

D66 vs. VVD

D66 vs. GroenLinks