Blijf op de hoogte

donderdag 18 oktober 2018

Vóór een ruimer kinderpardon

D66 is voorstander van een ruimhartig kinderpardon. In de formatie hebben we ons daar voor ingezet. VVD en CDA wilden het kinderpardon afschaffen. In de onderhandelingen hebben we het kunnen behouden zoals het is.

De politieke realiteit is dat er verschillend over wordt gedacht in de Tweede Kamer. Veel partijen zijn voor een strikter beleid op dit moment. We blijven ons uiteraard wel inzetten voor een ruimer kinderpardon.

Snel duidelijkheid geven

Als kinderen die hier wonen en naar school gaan, na jaren moeten vertrekken uit Nederland, dan leidt dat terecht tot veel onrust, verdriet en discussie in de samenleving. Daarom is het van belang dat mensen snel duidelijkheid krijgen. Als mensen mogen blijven, dan moeten ze snel mee kunnen doen in onze samenleving. Als ze niet mogen blijven, moeten ze zo snel mogelijk terugkeren naar het land van herkomst. Dat voorkomt verdrietige zaken en zorgt voor draagvlak in de samenleving voor ons asielbeleid.

Voorkomen

D66 wil dat mensen die hier niet mogen blijven, daar zo snel mogelijk een beslissing over krijgen en dat ze dan ook zo snel mogelijk vertrekken naar het land van herkomst. Dat proces moet beter worden ingericht. Alleen als je snel duidelijkheid biedt, kunnen problemen waar kinderen uiteindelijk de dupe van zijn worden voorkomen.

Justitie & veiligheid

D66 wil dat iedereen zijn leven naar eigen inzicht in kan richten. Dat vraagt om een overheid die het individu ruimte en vertrouwen geeft. Maar er is geen ik zonder wij. We leven en werken samen, we hebben elkaar nodig. Zonder democratie en een functionerende rechtsstaat zijn vrijheid en veiligheid een illusie. Daarom verdedigen wij de rechtsstaat en democratie in Nederland en streven we ernaar deze te versterken in de rest van de wereld.

Nu is het moment.

Word nu lid