Bepaal welke mails jij ontvangt

maandag 19 mei 2014

Vliegverkeer schoner, goedkoper, sneller

In Europa moet vaart worden gemaakt met het tot stand brengen van één Europees luchtruim. Dat zegt D66-Tweede Kamerlid Wassila Hachchi vandaag in Metro. Op dit moment maken vliegtuigen onnodig veel omwegen in de lucht, omdat verkeersleidingen niet efficiënt vliegroutes afstemmen.

Hachchi: “We vliegen in Europa onnodig duur, onnodig lang en onnodig vervuilend. Door omwegen in de lucht te schrappen, profiteren reizigers en de luchtvaartsector. Het scheelt iedereen geld en is ook nog eens goed voor het klimaat.”

Banen

Al sinds 2004 wordt gepraat over een Single European Sky, maar ondanks herhaaldelijke oproepen van het Europees Parlement slagen regeringen er maar niet in om goede afspraken te maken. Dat is onbegrijpelijk, want de voordelen zijn groot. Zo scheelt het 5 miljard euro per jaar aan onnodige kosten. Maar ook stoten vliegtuigen zo 8 miljoen ton minder Co2 uit en maken ze 19,5 miljoen minder vliegminuten. Hachchi: “Door de kosten omlaag te brengen, worden Europese vliegvelden concurrender. Dat is goed voor de Europese economie en zorgt voor banen. Wat D66 betreft moeten de transportministers nog dit jaar de knoop doorhakken.”

Nu is het moment.

Word nu lid