Bepaal welke mails jij ontvangt

woensdag 31 oktober 2018

Vind extra geld voor lerarensalarissen!

D66 en CDA willen dat leraren in het basisonderwijs een hoger salaris kunnen krijgen. Het salaris van leraren is door dit kabinet al fors verhoogd. Toch is er nu nog steeds een verschil tussen de salarissen van leraren in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. De twee partijen vinden dat het verschil in salaris niet uit te leggen is, en willen dat verschil kleiner maken.

D66 Tweede Kamerlid Paul van Meenen: “Wij willen het beste onderwijs, zodat onze kinderen de beste toekomst hebben. En daar hebben we de leraren keihard voor nodig. Het is de leraar die voor de klas staat en moeilijke sommen uitlegt, het beste uit de leerlingen haalt en het verlegen kind aanspoort om toch echt met zijn klasgenoten samen te gaan spelen. We hebben de leraren keihard nodig.”

CDA Tweede Kamerlid Michel Rog: “Leraar is een prachtig vak. Zij leren onze kinderen in iedere fase van hun leven nieuwe vaardigheden, waar zij later de vruchten van plukken. Leraren voor de klas maken het onderwijs en verdienen daarom onze waardering. Dat willen we hiermee extra stimuleren.”

De twee partijen willen dat minister Slob (Onderwijs) bekijkt of een deel van de 263 miljoen van de zogenaamde prestatiebox vanaf 2020 verantwoord ingezet kan worden om de salarissen van basisschoolleraren te verhogen.

Afspraken met leraren

In 2020 loopt het bestuursakkoord met de basisscholen af. Nu is er 263 miljoen euro per jaar beschikbaar voor de zogenaamde ‘prestatiebox’. Niemand weet waar dit geld aan is uitgegeven. De gestelde doelen “uitdagender onderwijs, brede onderwijsverbeteringen, professionele scholen en doorgaande ontwikkellijnen” zijn niet gehaald, of de resultaten zijn zelfs verslechterd. D66 en CDA willen niet meer alleen afspraken maken met een koepel aan bestuurders, maar ook met leraren. Beide partijen vinden dat de gestelde doelen het beste gehaald worden door de inzet van leraren.

Verschil verder dichten

Dit kabinet heeft de salarissen van basisschoolleraren al met 8,5% verhoogd. Daar bovenop hebben zij een eenmalige bruto bonus van 2000 euro gekregen. In totaal is dat gemiddeld 3100 euro bruto extra per jaar per leraar.

Onderwijs

De kracht van Nederland ligt in kennis en innovatie. Investeren in onderwijs vormt de sleutel tot succes en persoonlijke groei. D66 vecht voor het beste onderwijs en eerlijke kansen. Voor iedereen. Geef onderwijs de kwaliteit en aandacht die het verdient!

Nu is het moment.

Word nu lid