Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

zondag 20 november 2016

Verkoopverbod op onveilige internetapparaten

D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven wil dat alle apparaten die op het internet zijn aangesloten veilig te gebruiken zijn.

Zoals slimme thermostaten die vanaf je smartphone bediend kunnen worden en als je thuis bent automatisch de verwarming aanzetten. Maar er zijn ook wc’s die de bril kunnen voorverwarmen, luiers die een seintje geven als de baby heeft gepoept en deursloten die op internet worden aangesloten. Dat biedt veel voordelen en gemak. Tegelijkertijd zijn er ook risico’s, zoals diefstal van persoonlijke informatie en hacks waarbij het apparaat wordt stilgelegd of overgenomen.

Daarom komt D66 vandaag met de initiatiefnota Het Internet der Dingen: maak apparaten veilig. Daarin pleit D66 voor een verkoopverbod op apparaten die niet veilig op het internet zijn aangesloten. Verhoeven: “Apparaten moeten brandveilig zijn, anders mogen ze niet worden verkocht. Maar een internetcamera die je in de kinderkamer hangt, wordt niet gecontroleerd op internetveiligheid. Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat bij sommige camera’s iedereen via internet mee kan kijken. D66 wil dat mensen veilig gebruik kunnen maken van hun apparaten die op internet zijn aangesloten. Apparaten die makkelijk te hacken zijn, mogen niet meer worden verkocht.”

Gaten in beveiliging

Apparaten die op internet zijn aangesloten moeten wat D66 betreft aan minimumveiligheidseisen voldoen.  Dan gaat het bijvoorbeeld om standaarden voor de versleuteling van gegevens, eisen aan het standaardwachtwoord, het doorvoeren van software-updates en duidelijke handleidingen voor de gebruikers. Verhoeven: “Mensen bewaren steeds vaker thuis op hun netwerk foto’s van intieme momenten met hun vriend of vriendin of bankgegevens. Sommige van deze opslagapparaten hebben ‘welkom01’ als standaardwachtwoord of hebben zelfs helemaal geen wachtwoord. Of er zitten beveiligingsfouten in de software die de fabrikant wel kent, maar hij weigert deze gaten te dichten. Dat betekent dat het kinderlijk eenvoudig is om die gegevens te stelen. D66 wil deze consumenten beschermen. Er mag alleen veilige apparatuur worden verkocht.”

Veiligheidseisen

Wereldwijd zijn er nu ongeveer 600 miljoen consumentenapparaten aangesloten op het internet. Dat aantal neemt snel toe. In 2020 zijn er in totaal 25 miljard apparaten op het internet aangesloten.  In de Verenigde Staten zijn bedrijven al verplicht de veiligheidskenmerken van apparaten te melden aan de toezichterhouder, de FCC. D66 wil dat apparaten die nu al voldoen aan deze veiligheidseisen in Nederland een veiligheidskeurmerk krijgen. Daarmee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een apparaat veilig is of niet. Uiteindelijk moeten deze veiligheidseisen niet alleen voor Nederland maar voor heel Europa geregeld worden. Voldoet een apparaat niet aan deze standaarden, dan mag het niet verkocht worden. Verhoeven: “Bedrijven moeten weten dat het menens is. Nederland en Europa liggen nu achter met de internetveiligheid. Dat moet snel veranderen.”

Lees hier de nota Internet-der-Dingen.