Voedsel, landbouw, reizen & ruimte

Wat zien we

We wonen in een mooi Nederland. Het is een land dat al eeuwen in beweging is en blijft veranderen. Door het veranderende klimaat en een groeiende bevolking bijvoorbeeld. We hebben te weinig woningen. Netwerken, zoals voor water, zijn niet meer goed genoeg.

We hebben ook veel wensen. Dat we genoeg en duurzaam voedsel kunnen verbouwen. Dat de natuur sterker wordt en onze dijken stevig zijn. We willen blijven reizen. Dus moeten we slimme keuzes maken. Die zijn de afgelopen jaren uitgesteld. En ze zijn nu nog dringender. We moeten samen werken aan een fijn, gezond en groen land.

Wat willen we

We bouwen aan het Nederland van morgen. Groener, prettiger om te leven en beter verbonden. Een land waar iedere regio anders is. Dat is iets goeds en daar willen we geld en energie in stoppen. We zorgen dat regio’s die eerst minder geld kregen nu ook genoeg krijgen. Want we hebben heel Nederland nodig om onze wensen waar te maken. 

Daarom moet het hele land ook goed verbonden zijn. Met openbaar vervoer en fietsroutes. En met de landen om ons heen. We hebben weinig ruimte, die moeten we duurzaam en slim gebruiken. Bijvoorbeeld door wonen en energie opwekken te combineren. 

Voedsel verbouwen moet minder zwaar zijn voor de natuur. Dat biedt ook kansen voor de landbouw. Het is belangrijk dat we open, eerlijk en duurzaam werken. We moeten goed zorgen voor de natuur, planten en dieren. We zetten ons in voor een groene en gezonde leefomgeving, in heel Nederland. 

Wat doen we

  • We werken toe naar klimaatneutrale landbouw in 2040. Dat betekent dat de natuur straks geen last meer heeft van de landbouw. Daar geven we veel geld aan uit. Boeren moeten sterker kunnen staan tegenover de voedselindustrie, zoals supermarkten.
  • Stikstof is een gas dat in de lucht komt door bijvoorbeeld uitlaatgassen. Te veel is slecht voor de natuur. In 2030 mag daarom nog maar de helft vrijkomen.
  • We schaffen de btw op groente en fruit af. Zo maken we duurzaam en gezond eten betaalbaar. We verbieden kiloknallers en gaan verspilling van eten tegen.
  • We geven meer grond aan de natuur, zoals rondom bestaande natuurgebieden. We beschermen de Waddenzee.
  • We zorgen voor meer goede fietsroutes. We laten treinverbindingen beter aansluiten.
  • Er komt een klimaatticket. Daarmee kun je buiten de spits goedkoop met het ov reizen.
  • We maken autorijden eerlijker met rekeningrijden. Dan betaal je per kilometer die je rijdt. In drukke gebieden en tijdens de spits betaal je wat meer.
  • Korte stukken vliegen wordt duurder. Vliegen in business class of je eigen vliegtuig huren ook. Nachtvluchten mogen niet meer vanaf Schiphol. Er komt geen vliegveld in Lelystad.

Dit is een nieuw en hoopvol moment voor Nederland. Een nieuwe generatie van alle leeftijden staat op. Wij willen samen de grote problemen te lijf, in plaats van elkaar. We gaan keuzes maken die te lang zijn uitgesteld. Met nieuwe energie voor Nederland.