Voorzitter, toehoorders hier in de Raadszaal en thuis, collega raadsleden college.
Er is vanavond al veel gezegd en ik realiseer me dat het al een lange avond voor jullie allemaal is. De huidige bestuursperiode komt over een paar maanden tot een eind. Het is dan ook logisch om vanavond niet alleen vooruit te kijken, maar ook om terug te kijken of de ambitieuze doelen werden gerealiseerd of nog in de pijplijn zitten.
Toen D66 in 2022 samen met Hart voor Veldhoven, GL/PvdA en CDA de coalitie vormde, was één belangrijke doelstelling om de afstand tussen de Veldhovenaren en de politiek te verkleinen.
Dat begon bij transparantie in beleid en samenwerking en respect binnen de raad. Een open, luisterende houding en niet de macht van de meerderheid. Nu mag ik vaststellen dat de onderlinge verhoudingen binnen de raad goed zijn, waardoor meer en in het algemeen belang kon worden gerealiseerd.
Ik noem er kort een paar:
-Vrije inspraak in de raadsvergadering
-De ombudsman
-Vergaderen op locatie
-Laagdrempelige mogelijkheden voor een burgerinitiatief
-Opkomstbevordering bij verkiezingen
De Visie op Participatie werd aangenomen en binnenkort bepreken we het bijbehorende Uitvoeringsprogramma, waarbij we hopelijk instrumenten mogen verwachten om onze inwoners mee te laten denken over en invloed te laten hebben op het te voeren beleid. Kan de wethouder hierover een tip van de sluier oplichten?
Daarnaast werd de Griffie verder versterkt om de raad te ondersteunen bij een betere bereikbaarheid voor onze inwoners. Binnenkort worden twee Raadscafé’s georganiseerd om voor de raad in haar geheel hieraan bij te dragen.
Allemaal bouwstenen om transparanter en dichter bij onze inwoners te staan. Dat kan alleen echt succesvol zijn als deze ook in de volgende raadsperiode consistent worden doorgezet.
Voorzitter, de coalitie streeft ook nadrukkelijk naar een integrale benadering van beleid. Altijd al een wens van D66. Alles hangt tenslotte samen. Zo ook het thema WONEN.
Bouwen, bouwen, bouwen. Daarover zijn we het allemaal eens. Zie bijvoorbeeld de onder handen projecten Djept, Springplank, De Plank en Veldhoven-Dorp. Toch verschillen we regelmatig over de wijze waaròp van mening. Zo bleek onlangs nog bij de bespreking van de haalbaarheidsstudie voor het CityCentrum. Gaat het alleen maar over aantallen woningen, de economische drijfveren en de korte termijn? Of moeten we verder kijken en ook denken aan de leefbaarheid en de woonbehoefte over 15 jaar?
Daarom heeft D66 eerder een motie ingediend voor de minimale hoeveelheid van 8m2 groen voor nieuw toegevoegde woningen en voor een verstandige mix van kleine en middelgrote woningen van tenminste 55m2. Gericht op starters, urgenten èn ouderen en doorstromers. D66 dient samen met Hart voor Veldhoven een motie in om bestaand groen beter te borgen in een bomenbeleid.
Onze motie over de aanstelling van een stadsarchitect haalde het eerder niet. Maar wij vinden het belangrijk dat ontwikkelingen in samenhang van soorten bebouwing en inrichting van de openbare ruimte plaatsvinden. Zo creëren we een ook in de toekomst leefbaar Veldhoven, een stad waar iedereen graag wil wonen. Met hogere bebouwing van maximaal 13 etages langs de stedelijke as en de Kempenbaan.
Industrieel en flexibel bouwen is daar bij een antwoord op kwaliteitsverbetering, rendement en een tekort aan bouwvakkers. Met typegoedkeuring zodat we samen met ontwikkelaars gestandaardiseerde woningen, die uit de fabriek komen, ontwikkelen en de doorlooptijd aanzienlijk kunnen verkorten. Hoe kijkt de PoHo daarnaar en hoe kan zij actief aan deze ontwikkeling bijdragen?
Daarnaast moeten we meer gebruik maken van bestaande gebouwen en woningen voor ombouw, een extra verdieping of splitsing. Daarom dienen we hiervoor met GBV een motie in.
Dit alles kan alleen met een actieve bijdrage van de gemeente zelf. D66 pleit al jaren voor een actieve grondpolitiek en gelukkig raken we daar in de raad meer en meer van overtuigd. De Wet Voorkeursrecht Gemeente bij De Run 3000 en 5000 is daartoe een eerste stap. Een heldere communicatie draagt bij aan begrip voor de overheid, die wel regie neemt, en vertrouwen van onze inwoners.
Maar op die manier KAN HET WEL!!
Voorzitter, ik noemde eerder de integrale benadering van de vraagstukken waarover de raad zich moet buigen. Alleen zo kan worden gewerkt aan de LEEFBAARHEID in Veldhoven. Een goed voorbeeld is het vastgestelde Integraal Maatschappelijk Beheers Kader, werk met werk maken en alles met elkaar verbinden. Ook de hoge bijbehorende kosten onder ogen durven zien. Zo konden ook prioriteiten worden gesteld bij de klimaatadaptatie om ons aan te passen aan extremen van regenval, droogte en warmte. We zijn aan de slag om enkele van de bekende plekken met wateroverlast grondig aan te pakken.
Ook praktisch met bijvoorbeeld de kluskar om mensen te helpen met isoleren en hoge energielasten te beperken. Dat is broodnodig.
Twee recente incidenten van grof partnergeweld in Veldhoven zijn voor D66 aanleiding met GL/PvdA een motie in te dienen om femicide terug te dringen.
Veiligheid willen we echter voor iedereen in de openbare ruimte. Niet alleen reageren op een incident maar Veldhoven breed. Met de motie “Geef de Nacht terug” willen we samen met de VVD de onveilige plekken in onze gemeente in kaart brengen en opheffen. In de openbare ruimte en wijken is ontmoeting de basis voor zorg voor elkaar. De omheinde hondenveldjes met een bankje dragen hieraan bij. De ondersteuning van wijkgebouwen en vrijwilligers ook. Mantelzorg wordt makkelijk genoemd om de zorg te ontlasten, maar is in het dagelijks leven niet vanzelfsprekend. Daarom vragen we in een motie samen met GL/PvdA om mantelzorgers beter te ondersteunen.
Verbinding is de sleutel voor fijn wonen en verblijven. Tussen mensen maar ook fysiek. In de door de raad vorig jaar vastgestelde mobiliteitsvisie hebben we het STOMP-principe omarmd. Voorkeur voor voetgangers, fietsen en openbaar vervoer boven de auto. Gratis parkeren bestaat naar onze mening niet. Fietsen moeten we stimuleren, ook het veilig parkeren van die dure fiets. Vandaar dat we samen met GBV, GL/PvdA in een motie pleiten voor een tweede bewaakte fietsenstalling aan de noordzijde van het CityCentrum.
En dan nog, afsluitend, een paar woorden over de financiën. De bomen groeien (ondanks een bomenbeleid) niet tot in de hemel. We moeten behoedzaam zijn. Het ravijnjaar bleek eerder dit jaar ook Veldhoven te raken. Degelijkheid is van belang, maar mag niet leiden tot een starre houding. Terecht besloot de raad bij de vaststelling van de Kadernota dat een in alle jaren sluitende begroting niet leidend moet zijn. Behoud van de opgebouwde voorzieningen, maatschappelijk, voor sport en cultuur is dat eerder. Zeker omdat multifunctionele inzet van deze voorzieningen bijdraagt aan de samenhang tussen verschillende domeinen.
Stijging van lasten voor inwoners en ondernemers is elk jaar een heikel punt bij de Algemene Beschouwingen. Terecht, maar niet dogmatisch, moeten wij ons afvragen of dit echt nodig is. Dat geldt ook voor de begrotingsregels. In 2026 stijgt de afvalstoffenheffing met bijna 50%. Dat vindt D66 wel heel erg veel. Daarom dienen we samen met Hart voor Veldhoven een Amendement in om volgend jaar éénmalig de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing los te laten te laten en de helft van de verhoging te betalen vanuit de algemene vrije reserve.
Ook de gemeentelijke financiën kennen pieken en dalen. De september circulaire (die in deze vergadering niet mee mag tellen) geeft aanzienlijk meer lucht. Tegenvallers zullen ook weer op ons pad komen, maar die kunnen we in het algemeen belang aan.
D66 Veldhoven vindt dat we groter moeten durven denken en doen,
-Een nieuwe hippe woonwijk met bijna 3000 woningen realiseren bij De Run
-De auto plaats laten maken voor de fiets als snelste en fijnste manier om je in Veldhoven te verplaatsen
Voorzitter vanuit een positieve instelling gaat ons dat lukken en..
KAN HET WEL!!