Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

dinsdag 30 oktober 2018

Besturen universiteiten moeten opgepotte miljarden uitgeven

D66 Tweede Kamerlid Paul van Meenen constateert dat universiteiten bijna 3 miljard euro op de plank hebben liggen. Dat is vrij besteedbaar geld, zonder dat er verplichtingen tegenover staan. Bovendien nemen die reserves elk jaar toe.

Tegelijkertijd is er de oproep van studenten en universiteitsmedewerkers dat er te weinig geld wordt geïnvesteerd in het hoger onderwijs. Er is geld, alleen de besturen van universiteiten potten het op. Van Meenen wil dat het geld dat op de plank ligt wordt uitgegeven waar het voor is bedoeld: onderwijs voor studenten.

Van Meenen: “Het geld dat de universiteiten krijgen van de overheid is bedoeld om te investeren in de toekomst. Voor het beste onderwijs aan onze studenten, voor meer werkdrukverlaging, onderwijsmedewerkers en kleinere werkgroepen. Universiteiten moeten per direct hun beschikbare geld investeren in het onderwijs.” Vandaag wordt de begroting van het ministerie van Onderwijs besproken in de Tweede Kamer.

Geld moet naar onderwijs

Dit kabinet investeert fors in het hoger onderwijs. D66 vindt dat het geld ook echt in de collegezalen terecht moet komen. Van Meenen: “Ik snap dat studenten meer geld voor het hoger onderwijs willen. Dat is ook goed, het gaat tenslotte om hun toekomst en hun onderwijs. Maar studenten en docenten zouden er goed aan doen om bij het bestuur van hun universiteit eens na te vragen waar het geld blijft. We investeren namelijk honderden miljoenen per jaar extra in het hoger onderwijs. Dat geld is niet van de besturen, maar van de studenten.”

Onderwijs

De kracht van Nederland ligt in kennis en innovatie. Investeren in onderwijs vormt de sleutel tot succes en persoonlijke groei. D66 vecht voor het beste onderwijs en eerlijke kansen. Voor iedereen. Geef onderwijs de kwaliteit en aandacht die het verdient!