Blijf op de hoogte!

Steun ons en help Nederland vooruit

MH-17

De aanslag op vlucht MH-17 is bij alle Nederlanders hard aangekomen. D66 vindt het voor de nabestaanden van het grootste belang dat de afwikkeling van de aanslag op de MH-17 goed gebeurt. Zoals de premier in de eerste dagen na de aanslag zei: de onderste steen moet boven. D66 wil dat het kabinet alles op alles zet om die onderste steen ook daadwerkelijk boven te krijgen.

Berecht de schuldigen

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid heeft een uitgebreid rapport gepubliceerd naar de toedracht van het neerstorten van vlucht MH-17. Nu is het tijd voor de volgende stap. Dat is dat de daders die verantwoordelijk zijn ook worden berecht. Het Openbaar Ministerie doet er nu onderzoek naar wie precies de schuldige is. D66 maakt zich er hard voor dat, wanneer dit duidelijk is, deze berechting ook daadwerkelijk plaatsvindt.

Kom met plan voor berechtiging

Al in de zomer 2015 schreef Sjoerd Sjoerdsma dat het kabinet snel met een plan moet komen hoe die berechting er uit moet gaan zien. In de Verenigde Naties heeft Rusland namelijk de oprichting van een speciaal VN-tribunaal tegengehouden. Het precieze voorstel van Sjoerd Sjoerdsma is hier te lezen.

Luchtvaartveiligheid

D66 maakt zich hard voor een betrouwbare en veilige luchtvaartsector. Ook op het gebied van luchtvaartveiligheid heeft de ramp met de MH-17 een groot aantal tekortkomingen blootgelegd. D66 wil daarom dat verbeteringen op dat gebied zo snel mogelijk worden geïmplementeerd. Zo vinden wij het van belang dat Nederlandse luchtvaartmaatschappijen proactief door de Nederlandse overheid worden geïnformeerd over mogelijke risico’s voor de vliegveiligheid, zodat zij een goede afweging kunnen maken over de te kiezen vliegroute.

Stappen op Europees niveau en mondiaal niveau noodzakelijk

De luchtvaartsector heeft bij uitstek een internationaal karakter. Het is dan ook van belang dat er op Europees niveau en op mondiaal niveau grote stappen worden gezet om de vliegveiligheid te verbeteren. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het beter en sneller delen van relevante inlichtingen met betrekking tot de veiligheid van het luchtruim boven een bepaald gebied. Of om het realiseren van meer transparantie over de door maatschappijen gebruikte vliegroutes.

Laatst gewijzigd op 12 april 2016