Blijf op de hoogte

JSF

D66 is voor een sterke luchtmacht. Een sterke luchtmacht is cruciaal voor iedere krijgsmacht, cruciaal voor vredesmissies, en cruciaal voor grote operaties. Daarom hebben we een hoogwaardig toestel nodig. Een toestel dat goed is, waarmee wij onze missies kunnen blijven uitvoeren, waarmee onze piloten veilig blijven, en waarmee wij in de 21e eeuw kunnen meedoen in de internationale gemeenschap.

Definitief besluit

In februari 2015 heeft minister Hennis (VVD) namens het kabinet Rutte-Asscher definitief besloten tot aanschaf van de JSF. D66 heeft niet ingestemd met de aankoop van de JSF op dat moment. D66 nam het standpunt in dat de onduidelijkheden over de JSF en de risico’s die er aan kleven te groot waren om met dat type toestel in te stemmen.

Onduidelijkheden en risico’s

De onduidelijkheden en risico’s liggen voor een groot deel op gebied van financiën en techniek. Daarnaast is het onvoldoende duidelijk of het bedrijfsleven daadwerkelijk van de beloofde 8 tot 10 miljard euro aan investeringen in Nederland gaat profiteren. Ook is niet duidelijk hoeveel JSF-toestellen uiteindelijk kunnen worden aangeschaft voor het budget van ongeveer 5 miljard euro . Het aantal JSF-toestellen dat Nederland kan betalen ging van 85, naar 68, naar 56 en de teller staat inmiddels op slechts 37. Op het nippertje genoeg om aan de minimale inzetbaarheid van 4 toestellen te kunnen voldoen. En dan is er nog geen rekening gehouden met een vredesverlies of eventueel alsnog stijgende aanschafkosten. Ook de jaarlijkse kosten voor onderhoud zijn onduidelijk en op technisch gebied is er nog veel onzekerheid. De lijst van onzekerheden is simpelweg te lang.

Kandidatenvergelijking

D66 heeft altijd gepleit voor een goede kandidatenvergelijking. Het beste toestel voor de beste prijs. Daar is echter nooit fatsoenlijk gehoor aan gegeven. Vanaf het begin is gekozen voor de JSF, ondanks de stijgende kosten, het dalende aantal toestellen dat gekocht kon worden en onzekerheid over de daadwerkelijke werkgelegenheid die het op zou moeten leveren voor het bedrijfsleven.

Laatst gewijzigd op 7 november 2016