Blijf op de hoogte

Indonesië

D66 wil dat er een allesomvattend onderzoek komt naar het handelen van Nederlandse soldaten in Indonesië na het uitroepen van de Indonesische onafhankelijkheid in 1945. De afgelopen jaren zijn er steeds stukjes bewijsmateriaal boven water gekomen waaruit blijkt dat Nederlandse militairen in de periode 1945-1950, nadat Indonesië zich onafhankelijk had verklaard, structureel en op grote schaal extreem geweld tegen Indonesiërs hebben gebruikt.

Nieuwe feiten

De officiële lezing is echter nog steeds dat buitensporig geweld slechts in uitzonderlijke gevallen voorkwam. Maar er komen steeds nieuwe feiten boven tafel waaruit blijkt dat het geweld tijdens deze zogenaamde politionele acties niet incidenteel was, maar structureel. Een nieuw en uitgebreid onderzoek naar deze zwarte bladzijde uit het verleden kan zeker helpen. Dan kan immers verantwoording worden afgelegd. En pas dan kan deze gevoelige en pijnlijke kwestie voorgoed worden afgesloten.

Laatst gewijzigd op 12 april 2016

Nu is het moment.