Blijf op de hoogte

Guantánamo

D66 vindt dat Guantánamo Bay zo snel mogelijk moet worden gesloten. Guantánamo Bay is namelijk een illegale gevangenis. Mensen zitten vast zonder eerlijk proces en komen niet voor de rechter. Dat is in strijd met de mensenrechten.

Werk mee onder voorwaarden

Ondanks de belofte van president Obama zitten op dit moment nog steeds gevangenen zonder proces vast in Guantánamo Bay. Dat komt doordat president Obama ze in eigen land niet kwijt kan. Tot nog toe is Nederland niet bereid geweest mee te werken om deze humanitaire schande uit te wissen. Wat D66 betreft komt daar verandering in. Om humanitaire redenen is het goed als Nederland enkele van deze gevangen opneemt. D66 verbindt daar wel een aantal voorwaarden aan. Het moet gaan om onschuldige gevangenen, die van elke blaam zijn gezuiverd. Ook moeten ze niet terug kunnen naar eigen land, omdat het daar te gevaarlijk is voor hen. En ze moeten door onze veiligheidsdiensten in de gaten worden gehouden.

Laatst gewijzigd op 12 april 2016